My Add

Thursday 28 February 2013

Penceroboh datang atas jemputan pembangkang?

KUALA LUMPUR, RABU, 27 Februari, 2013: Agensi berita antarabangsa, Reuters pada 14 Februari lalu, mendakwa pencerobohan kumpulan bersenjata asing di Kampung Tanduo, Lahad Datu, Sabah berlaku atas jemputan pembangkang di negara ini.

Reuters yang memetik kenyataan seorang pegawai tentera Filipina dilaporkan berkata, kumpulan 150 orang diketuai Raja Muda Sulu, Raja Muda Azzumudie itu mendarat di Lahad Datu bagi membincangkan isu tuntutan tanah ekoran jemputan tersebut.

"Kumpulan diketuai Raja Muda Azzimudie datang ke Sabah atas jemputan pihak pembangkang Malaysia bagi membincangkan isu tanah," dakwa pengawai tentera Filipina yang dirahsiakan identitinya sebagaimana dipetik daripada Reuters.

Sementara itu, akhbar dalam talian, The Manila Times menerusi koresponden mereka, Al Jacinto, pencerobohan tersebut juga ada kaitan dengan janji pembangkang di Malaysia untuk memberikan kuasa autonomi kepada Sabah jika berjaya membentuk kerajaan.

"Pencerobohan tersebut berlaku setelah bekas pemimpin Malaysia, Datuk Seri Anwar Ibrahim yang juga pemimpin defacto pakatan pembangkang mencadangkan Sabah akan diberikan autonominya kepada pemerintahan Kesultanan Sulu," dakwa Al Jacinto.

Laporan tersebut mencetuskan kebimbangan dalam kalangan rakyat apakah benar pembangkang terbabit sehingga tercetusnya kejadian tersebut memandangkan Anwar ketika ini membuat penafian sekadar menuduh berita itu dibuat oleh UMNO.

Tambah mencetuskan persoalan apabila Angkatan Tentera Malaysia (ATM) sendiri tidak menolak kemungkinan kejadian itu ada kaitan dengan cubaan mensabotaj perjanjian damai kerajaan Filipina dengan Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF).

Perkara itu kemudian bertambah hangat apabila gambar pertemuan sulit melibatkan Anwar dengan bekas pemimpin Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF), Nur Misuari didedahkan oleh banyak blog tempatan. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment