My Add

Thursday 28 February 2013

BPA selesai 95.6 peratus aduan tahun lepas

LANGKAWI, khamis, 28 FebRUARI, 2013: Biro Pengaduan Awam (BPA) Jabatan Perdana Menteri menerima sebanyak 12,546 aduan sepanjang tahun lepas dengan 11,994 aduan atau 95.6 peratus daripadanya berjaya diselesaikan.

Bagi tahun ini iaitu dari 1 Januari hingga 15 Februari, sebanyak 1,609 aduan diterima dengan 952 aduan atau 59 peratus daripadanya telah diselesaikan.

Ketua Pengarah BPA, Datin Mahani Tan Abdullah berkata, pada 2011 pula mereka menerima 13,356 aduan dengan 13,045 atau 97.7 peratus diselesaikan.

Beliau berkata, penurunan ketara aduan yang diterima BPA pada 2012 berbanding 2011 memperlihatkan kesungguhan jabatan dan agensi kerajaan untuk menyelesaikan sendiri aduan yang mereka terima tanpa melibatkan BPA.

"Kebanyakan aduan yang tak dapat diselesaikan adalah disebabkan masalah bajet dan yang memerlukan pindaan undang-undang. Aduan seperti ini tidak boleh diselesaikan segera," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Program Kaunter Aduan Bergerak Bersepadu (KABB) di Kompleks Pekan Rabu di sini hari ini.

Program anjuran BPA dengan kerjasama Lembaga Pembangunan Langkawi (Lada) melibatkan 32 jabatan dan agensi itu disempurnakan Ketua Pegawai Eksekutif Lada, Tan Sri Khalid Ramli.

Mahani berkata, mulai sekarang, BPA menyasarkan untuk mencatatkan penyelesaian sepenuhnya melebihi 90 peratus bagi aduan yang mereka terima.

"Kita mahu aduan-aduan dapat diselesaikan sepenuhnya dan bukannya bersyarat seperti memerlukan bajet. Ada sesetengah jabatan dan agensi cakap boleh selesai kalau ada bajet. Kita nak selesai terus, tak ada syarat.

"Kita akan lebih banyak turun padang. Kita ada tiga program. Kita ada kaunter aduan bergerak yang melibatkan BPA sahaja. Kita ada kaunter aduan bergerak bersepadu bersama agensi. Kita juga ada program mesra, kita jemput pemimpin untuk bersama berdialog. Ini dilakukan sepanjang tahun," katanya.

Beliau berkata, orang ramai mempunyai dua cara untuk membuat aduan mengenai perkhidmatan kerajaan iaitu sama ada membuat aduan kepada agensi dan jabatan berkenaan atau terus kepada BPA.

"Bagi aduan yang tidak diambil tindakan oleh jabatan dan agensi, orang ramai boleh mengadu kepada BPA dan kita akan minta jabatan dan agensi tersebut ambil tindakan," katanya.

Terdahulu dalam ucapannya, Mahani berkata kerajaan telah melakukan perubahan demi perubahan dalam meningkatkan pengurusan aduan awam.

"Kalau dahulu, aduan diberi maklum balas sehingga 41 hari tetapi kini setiap aduan akan diselesaikan dalam masa 15 hari. Tempoh penyelesaian ini bergantung kepada jenis aduan sama ada aduan tersebut rumit atupun mudah," katanya.

Beliau berkata aduan bukanlah sesuatu yang sedap untuk didengar namun ia tidak seharusnya dipandang remeh ataupun dilihat sebagai satu bebanan. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment