My Add

Thursday 28 February 2013

SPR kaji cadangan adakan teks khutbah khas berkaitan pilihan raya
 
KOTA BHARU, KHAMIS, 28 Februari, 2013: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan mengkaji cadangan supaya diadakan teks khutbah khas berkaitan pilihan raya untuk dibacakan di semua masjid seluruh negara pada Jumaat terakhir sebelum hari pengundian bagi Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 nanti.

Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof, berkata teks khutbah khas itu hanya menerangkan proses pilihan raya dari SPR dan nasihat kepada pengundi menunaikan tanggungjawab mereka pada pilihan raya berkenaan.

"Khutbah khas ini berbentuk nasihat, bukannya untuk kempen bagi menyebelahi mana-mana parti, ia hanya memberi penerangan apa yang patut dibuat oleh pengundi pada hari mengundi," katanya kepada pemberita selepas mengadakan perjumpaan dengan badan bukan kerajaan (NGO) di Jabatan Penyiaran Negeri Kelantan di sini, hari ini.

Abdul Aziz berkata cadangan untuk mengadakan teks khutbah khas itu disuarakan wakil NGO terbabit yang mendakwa pada pilihan raya lalu terdapat di kalangan imam atau khatib yang mengambil kesempatan berkempen bagi sesuatu parti politik yang bertanding melalui khutbah Jumaat yang dibacanya.

Beliau berkata, mengadakan teks khutbah khas Jumaat untuk dibacakan khatib atau imam di seluruh negara bukan perkara ganjil kerana selama ini sudah ada amalan menyampaikan teks khutbah berkaitan jenayah, dadah dan isu rakyat Palestin.

"Kita akan bincang dahulu di peringkat panel SPR dan jika mereka bersetuju untuk melaksanakan khutbah khas ini, kita akan berhubung dengan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Majlis Agama Islam Negeri masing-masing agar memberi kerjasama kerana perkara berkaitan agama ini di bawah bidang kuasa mereka," katanya.

Abdul Aziz juga berkata, sehingga semalam, seramai 4,084 rakyat Malaysia yang menetap di luar negara dan berdaftar sebagai pemilih, memohon untuk mengundi secara pos pada PRU-13 nanti. 

Beliau berkata, permohonan itu dibuka sejak 21 Januari lalu dan rakyat Malaysia berkenaan diberi tempoh sehingga hari pembubaran Parlimen untuk memohon mengundi secara pos pada pilihan raya itu.

Katanya, rakyat Malaysia yang tinggal di Selatan Thailand, Singapura, Brunei dan Kalimantan tidak layak memohon mengundi melalui pos dan perlu balik mengundi pada hari pengundian dijalankan.

Mengenai cadangan dari NGO terbabit supaya pengiktirafan tidak diberikan kepada parti-parti politik yang membuat pakatan longgar dan tidak berdaftar dengan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan bagi mendapatkan majoriti mudah untuk menubuhkan kerajaan dalam sesuatu pilihan raya, Abdul Aziz berkata beliau akan meneliti perkara berkenaan kerana ia berkaitan dengan undang-undang. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment