My Add

Thursday 28 February 2013

Berhenti kutuk bangsa sendiri - Rais

KUALA KLAWANG, KHAMIS, 28 Februari, 2013: Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim berkata, dalam proses mencapai kemajuan, orang Melayu hendaklah menghentikan perbuatan mengutuk bangsa sendiri dan agama Islam.

Beliau berkata, tentunya sifat dan perangai yang ditunjukkan oleh presiden parti tertentu dan mursyidul amnya (jelas merujuk kepada Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat) memperkecilkan hak mutlak orang Melayu.

(Mereka berdua telah memperlekeh penerima Bantuan Rakyat 1Malaysia) "Jangan sebab dia Tok Guru, kita takut, membisu seribu bahasa. Apa yang disebut (Tok Guru) semuanya menjadi suatu yang harus diikuti sesebuah pihak," katanya pada majlis perasmian program Komuniti 1Malaysia daerah Jelebu dan perasmian surau di Sekolah Menengah Kebangsaan Undang Jelebu di sini hari ini.

Katanya, orang Melayu perlu bangkit menyatakan yang salah tetap salah.

Sehubungan itu, Rais yang juga ahli Parlimen Jelebu meminta para pegawai kerajaan agar memberi penerangan dan penjelasan dasar kerajaan yang banyak memberi manfaat kepada rakyat dan negara.

"Kita mesti bercakap benar, yang menjadi budi harus dikatakan budi," katanya.

Rais juga meminta masyarakat agar menggunakan Internet sebaiknya untuk menambah ilmu pengetahuan.

"Dengan Internet kita boleh pelajari bagaimana kita boleh mencedok ilmu dan memperbaiki akhlak kita serta mencipta sesuatu untuk faedah kita. Mari kita cari jalan supaya masyarakat kita terbina dengan baik.

"Keluarkan yang lebih baik dalam tamadun kita daripada pengeluaran yang memecah-belahkan bangsa. Mari kita menegakkan kesatuan menerusi akidah dan agama. Mari kita mencari pendekatan, asalkan boleh membaiki kedudukan kita bersama," katanya.

Pada majlis itu, Rais turut menyampaikan Bantuan RM250 Rakyat 1Malaysia (BR1M) kepada 188 orang bujang untuk kawasan Parlimen Jelebu. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment