My Add

Thursday 28 February 2013

Guru dinasihat tak salah guna keistimewaan dalam PRU-13

REMBAU, KHAMIS, 28 Februari, 2013: Guru yang mahu terlibat dalam politik atau berkempen dalam pilihan raya umum akan datang dinasihatkan tidak menyalahgunakan keistimewaan itu dengan melakukannya di kawasan sekolah atau sewaktu menjalankan tugas sebagai pendidik.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr. Mohd. Puad Zarkashi berkata mereka juga diminta mendapatkan kebenaran terlebih dahulu dengan membuat permohonan daripada pihak kementerian.

"Kerajaan sudah benarkan, tapi mereka kena mohon kebenaran daripada kementerian seperti yang diumumkan Perdana Menteri. Jadi kalau mahu berpolitik mohon kebenaran dan isi borang. Mereka tidak perlu takut kerana dasar kita amat terbuka.

"Tapi kita tidak benar politik di kawasan sekolah dan mereka tidak boleh menggunakan sekolah mendidik pelajar membenci kerajaan. Kita mahu mendidik anak-anak kita dengan pendidikan yang murni maka tidak perlulah kita tanamkan dengan unsur-unsur kebencian di sekolah," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan Anugerah Kecemerlangan Jabatan Pelajaran Daerah Rembau, di sini hari ini.

Katanya, bagaimanapun sebarang permohonan bergantung kepada kelulusan kementerian dan mereka boleh dikenakan tindakan seperti amaran, gantung tugas dan gaji, jika melibatkan diri dalam politik setelah permohonan mereka ditolak. -
- BERNAMA

No comments:

Post a Comment