My Add

Thursday 28 February 2013

Tiada halangan wartawan asing buat liputan PRU-13 - Rais Yatim

JEMPOL KHAMIS, 28 Febbruari, 2013: Tidak ada halangan bagi wartawan dari luar negara untuk membuat liputan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13), kata Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim.

Beliau berkata, bagaimanapun jika mereka datang dengan tujuan politik, pihak berkuasa tidak dapat melayan permohonan mereka keseluruhannya.

"Kita tidak ada halangan, malah wakil Reuters, CNN, CNBC, New York Times dan Herald Tribune, semua ini memang ada wakil mereka di sini dan saya tidak nampak kenapa lawatan mereka jika dirancang perlu ditolak. Kementerian akan bekerjasama dengan mereka.

"Setakat ini tidak ada wartawan yang diusir atau disuruh keluar dari negara ini kecuali seorang senator dari Australia baru-baru ini, tetapi itu bab lain, tidak berhubung dengan wartawan," katanya kepada pemberita selepas majlis penyampaian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) Dewan Undangan Negeri Lui peringkat Parlimen Jelebu di padang Felda Lui Muda dekat sini hari ini.

Rais yang juga Ahli Parlimen Jelebu berkata, wartawan tidak perlu mempunyai satu visa khas wartawan atau penulisan, tetapi jika mereka melanggar undang-undang negara ini, mereka akan dikenakan tindakan.

Beliau berkata, setakat ini tidak ada permohonan daripada wartawan luar negara untuk membuat liputan PRU-13. - BERNAMA

1 comment:

  1. Kalau wartawan asing yang didapati menggugat keselamatan negara pasti akan ditahan di KLIA akan dihantar pulang

    ReplyDelete