My Add

Thursday 28 February 2013

KM Pulau Pinang kian terdesak - Kheng Sneah

PULAU PINANG, RABU, 27 Februari, 2013: Ketua Menteri, Lim Guan Eng dilihat semakin terdesak menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13 selepas 'mengugut' mahu menyaman Kerajaan Persekutuan sekiranya gagal membenarkan negeri ini melaksanakan pilihan raya pihak berkuasa tempatan (PBT).

Apa yang menghairankan, menurut Setiausaha Gerakan negeri, Goh Kheng Sneah, perkara itu turut dijanjikan DAP dalam manifesto pilihan raya umum 2008 namun tidak dilaksanakan sehingga kini.

"Sekarang Guan Eng yang juga Setiausaha Agung DAP pula begitu mudah meletakkan kesalahan ke atas Kerajaan Persekutuan dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR)," katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Semalam, Guan Eng mendesak Kerajaan Pusat dan SPR melaksanakan pilihan raya bagi Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) dan Majlis Perbandaran Seberang Perai (MPSP).

Jika tidak, tegas beliau, Kerajaan DAP Pulau Pinang tiada pilihan selain membawa perkara itu ke Mahkamah Persekutuan seperti yang dilakukan Kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor dan Kerajaan Pas Kelantan.

Menurutnya, Tommy Thomas akan menjadi peguam kerajaan negeri untuk memfailkan saman tersebut di Mahkamah Persekutuan dalam tempoh dua minggu lagi.

Kheng Sneah memberitahu, beliau terkejut dengan tindakan Guan Eng itu dan menggesa Ketua Menteri berkenaan berhenti memberi maklumat tidak tepat kepada rakyat.

Apatah lagi, jelas beliau, manifesto pakatan pembangkang baru-baru ini tidak menyebut Pulau Pinang mahu mengadakan pilihan raya PBT jika berjaya menawan Putrajaya selepas pilihan raya umum akan datang.

"Adakah isu pilihan raya PBT yang sengaja dimainkan Guan Eng dan DAP untuk meraih sokongan rakyat ini tiada kaitan langsung dengan pakatan pembangkang?" katanya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment