My Add

Thursday 28 February 2013

Perkasa gesa MPPP kaji semula arahan OKU daif keluar PPRT

GEORGE TOWN, KHAMIS, 28 Februari, 2013: Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) Pulau Pinang hari ini menggesa kerajaan negeri mengkaji semula notis arahan pengosongan rumah Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) terhadap seorang wanita Orang Kurang Upaya (OKU) yang hidup dalam kedaifan.

Ketua Wira Perkasa Negeri, Mohd. Rizuad Mohd. Azudin berkata, Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) telah mengarahkan seorang ibu tunggal yang juga OKU, Katihja Bee Latiff, 46, keluar dari PPRT Jalan Sungai, Sungai Pinang di sini sekiranya gagal melangsaikan tunggakan bayaran lesen sebanyak RM1,836.

"Makcik ni nak makan pun tak ada duit, mereka pula nak halau makcik ni keluar dari rumah. Macam ini ke sikap sebagai seorang pemimpin yang sering melaung-laungkan kerajaan negeri yang telus, cekap dan adil.

"Saya minta MPPP lebih berhati perut dalam menyelesaikan masalah ini. Kalau mereka halau, mana makcik ni nak duduk dengan tiga orang anak dan dua cucu serta semuanya tak bekerja, kais pagi makan pagi, kais petang makan petang," katanya kepada pemberita selepas menyerahkan sumbangan berupa wang tunai, kerusi roda dan barangan keperluan harian kepada Katihja Bee di rumahnya di sini hari ini.

Mohd. Rizuad berkata, pihaknya juga akan berunding dengan Tenaga Nasional Berhad untuk membolehkan bekalan elektrik dapat disalurkan semula ke rumah Katihja Bee.

Katihja Bee ketika ditemui berkata, kehidupannya bersama tiga orang anak berusia antara 20 dan 25 tahun dan dua cucu berubah selepas kematian suaminya pada tahun 2010 akibat penyakit jantung.

Katanya, selepas kematian suami, mereka sekeluarga hilang sumber pendapatan kerana beliau tidak mampu bekerja selepas menghidap kencing manis yang menyebabkan kakinya terpaksa dipotong.

"Kami tidak mampu bayar sewa rumah sebanyak RM102 sebulan dan bil elektrik...kerana masih mempunyai tunggakan bil elektrik rumah ini juga tiada bekalan elektrik sejak dua tahun lepas.

"Ketiga-tiga anak makcik juga tidak bekerja kerana mereka juga ada kencing manis dan masalah kulit. Anak perempuan makcik yang sulung kini menerima rawatan di Hospital Pulau Pinang," katanya.

Katanya, mereka sekeluarga bergantung sepenuhnya dengan bantuan bulanan daripada Pusat Urus Zakat sebanyak RM300 dan Jabatan Kebajikan Masyarakat sebanyak RM150.

Orang ramai yang ingin menghulurkan bantuan kepada Katihja Bee boleh menyalurkan sumbangan anda menerusi akaun Bank Islam 07-016-02-034576-2 atau menghubunginya di talian 016- 451 3188. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment