My Add

Friday 8 March 2013

'Anwar tiada semangat patriotik'
 
 *ANWR Ibrahim menyanyikan bait lagu Tanya Sama Pokok dengan mengaitkan
Perdana Menteri dalam siri ceramahnya di Rumah Panjang Udam, Kanowit,
 Sarawak.

Oleh AQILAH MIOR KAMARULBAID
KUALA LUMPUR, KHAMIS, 07 Mac, 2013: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim disifatkan tidak ada semangat patriotik berhubung kejadian serangan pengganas Sulu di Sabah malah sanggup mempersenda Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Presiden Kelab Suara Anak Muda 1Malaysia, Armand Azha Abu Hanifah berkata, tindakan Anwar berulang kali menyanyikan bait- bait lagu Tanya Sama Pokok yang mengaitkan Najib dengan kejadian di Sabah dalam siri ceramahnya sebelum ini menggambarkan pemimpin berkenaan sanggup menggadai maruah negara demi kuasa.

"Ketika seluruh rakyat sedang bersedih, pemimpin pembangkang tanpa langsung menunjukkan semangat patriotik menjadikan isu pencerobohan itu sebagai modal politik dan menyalahkan kerajaan," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Anwar sebelum ini menyanyikan lagu tersebut berulang kali sejak 2 Disember tahun lalu termasuk dalam ceramahnya pada 29 Januari dan 14 Februari lalu iaitu dua hari selepas Kampung Tanduo, Lahad Datu, Sabah diceroboh kumpulan pengganas Sulu.

Antara lirik lagu itu berbunyi, "Tanya sama Najib apa sebab goyang, nanti jawab Najib Sabah nak hilang."

Sementara itu, Presiden Gagasan Anti Penyelewengan Selangor (GAPS), Hamidzun Khairuddin berkata, Anwar perlu menjelaskan kepada rakyat berhubung pelbagai dakwaan yang mengaitkannya dengan kejadian pencerobohan di Sabah.

"Anwar juga perlu berani menyangkal dakwaan media asing yang secara jelas menyebut penglibatan pemimpin pembangkang di negara ini dalam kejadian itu," katanya.

Dalam pada itu, beliau turut mendesak Anwar menyaman portal berita Filipina, Inquirer News dan akhbar dalam talian, The Manila Times yang turut menyiarkan laporan mengenai pembabitan pembangkang negara ini dalam kejadian tersebut. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment