My Add

Sunday 31 March 2013

Pelbagai usaha bela kebajikan rakyat - TPM


 *MUHYIDDIN Yassin diiringi Mohd. Khamil Jamil (kiri) bersalaman
 dengan warga kerja Pos Malaysia pada majlis Ramah Mesra Bersama
 Warga Kerja Pos Malaysiadi Pusat Mel Nasional, Shah Alam, semalam. - BERNAMA
SHAH ALAM, SABTU. 30 Mac, 2013: Timbalan Perdana Menteri mahu rakyat mengetahui kerajaan pimpinan Barisan Nasional (BN) telah banyak melaksanakan pelbagai usaha membela kebajikan serta mengurangkan beban seluruh rakyat.

Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, meskipun ada sebilangan rakyat mungkin tidak sedar usaha itu, mereka sebenarnya telah merasai nikmat yang telah dilaksanakan oleh kerajaan dalam setiap aspek kehidupan dari segi keselamatan, ekonomi, pelajaran, infrastruktur sehinggalah kepada peningkatan pendapatan.

Malah katanya, kerajaan pimpinan BN juga telah melaksanakan pelbagai pendekatan untuk mengurangkan kos hidup rakyat seperti melaksanakan pemberian subsidi terhadap barangan keperluan rakyat, pengawalan harga barang dan sebagainya.

"Kita lihat dalam tempoh tiga tahun Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak diberi peluang menerajui negara, beliau terperinci dalam setiap usaha memastikan keperluan rakyat, bukannya secara rawak atau rambang.

"Malah beliau telah mengarahkan saya untuk mempengerusikan Jawatankuasa Petugas Penyampaian memantau menteri-menteri yang bertanggungjawab bagi memastikan Program Transformasi Kerajaan (GTP) mencapai sasaran,'' katanya di hadapan lebih 2,000 warga Pos Malaysia di Pusat Mel Nasional di sini hari ini.

Selain itu katanya, kerajaan juga mengenal pasti keperluan rakyat supaya mereka tidak berasa diabaikan.

''Pemimpin juga sepanjang masa turun padang untuk mengetahui serta merasai denyut nadi rakyat," ujarnya.

Yang hadir sama dalam majlis Ramah Mesra Bersama Warga Kerja Pos Malaysia itu ialah Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim dan Pengerusi Pos Malaysia, Datuk Seri Mohd. Khamil Jamil.

Pada masa sama, Muhyiddin menegaskan, dari segi ekonomi pula, kerajaan pimpinan BN turut melaksanakan Program Transformasi Ekonomi (ETP) yang telah memberikan kesan besar kepada pertumbuhan negara meskipun negara-negara maju lain berhadapan dengan krisis seperti di Eropah dan Amerika Syarikat.

Pertumbuhan itu jelas beliau, dapat disaksikan menerusi prestasi positif Pendapatan Negara Kasar (PNK) perkapita negara yang meningkat kepada 49 peratus.

"Pola itu akan menyaksikan Malaysia mencapai sebuah negara yang berpendapatan tinggi mengikut takrifan Bank Dunia lebih awal daripada yang dijangkakan.

"Kejayaan ini menunjukkan kesungguhan kerajaan BN membangunkan negara dan kita percaya menjelang 2020, negara kita mampu berdiri sama tinggi dengan negara-negara maju lain,'' ujarnya.

Malah katanya, pakar-pakar ekonomi ada meramalkan Malaysia mampu mencapai sasaran negara maju lebih awal iaitu pada 2018.

Dalam perkembangan lain, Timbalan Perdana Menteri dalam majlis itu turut mengumumkan tiga berita gembira untuk 16,191 warga kerja Pos Malaysia di seluruh negara.

Tiga berita baik itu ialah kesemua warga Pos Malaysia akan menerima Pelan Perlindungan Insurans untuk diri sendiri dan keluarga mereka melibatkan peruntukan RM670,000.

Selain itu, warga kerja Pos Malaysia juga menikmati sumbangan Netbook 1Malaysia untuk anak-anak mereka yang cemerlang dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) daripada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM).

Pada masa yang sama, Timbalan Perdana Menteri turut mengumumkan imbuhan istimewa sebanyak RM500 bagi warga kerja Pos Malaysia yang pembayarannya akan dibuat bersama gaji pada April ini. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment