My Add

Sunday 31 March 2013

Pulau Pinang dah ada dua jambatan - Pak Lah

KEPALA BATAS, SABTU, 30 Mac, 2013:Tindakan terburu-buru Kerajaan DAP Pulau Pinang mahu membina terowong dasar laut hanya bertujuan meraih publisiti tanpa mempunyai perancangan yang teliti.

Malah pembinaan terowong dari Persiaran Gurney di bahagian pulau ke Bagan Ajam, Butterworth itu bukanlah satu keperluan mendesak bagi menyelesaikan masalah lalu lintas dan isu kepadatan trafik di bahagian pulau negeri tersebut.

Bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi berkata, pembinaan terowong itu tidak sesuai kerana Pulau Pinang kini telah memiliki dua jambatan bagi menghubungkan bahagian pulau dan tanah besar.

"Saya rasa terowong itu bukan keperluan ketika ini kerana kita sudah ada dua jambatan termasuk jambatan kedua yang akan beroperasi September ini, jadi mengapa perlunya mahu bina terowong dasar laut lagi.

"Kerajaan negeri juga perlu melihat masalah jangka panjang kesan daripada pembinaan terowong itu terutama kepada nelayan pesisir pantai yang terjejas mata pencarian berikutan pembangunan yang tidak terancang," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Program Karisma Teman 1Azam Kepala Batas di sini hari ini.

Abdullah yang juga Ahli Parlimen Kepala Batas mengulas laporan akhbar mengenai hasrat Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang bertegas meneruskan projek mega bernilai RM6.3 bilion meliputi pembinaan terowong dasar laut sepanjang 6.5 kilometer meskipun mendapat bantahan banyak pihak.

Beliau juga menjelaskan, biarpun pernah dicadangkan oleh Kerajaan Barisan Nasional (BN) ketika memerintah Pulau Pinang, hasrat itu diubah kerana pembinaan jambatan kedua dirasakan lebih relevan untuk mengatasi isu kesesakan trafik berkenaan.

"Kita ubah fikiran dengan tidak melaksanakan projek terowong ini sebaliknya membina jambatan kedua kerana langkah itu dirasakan terbaik dan lebih relevan untuk menyelesaikan isu kesesakan lalu lintas dari tanah besar ke pulau," ujarnya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment