My Add

Sunday 31 March 2013

ESSZONE berupaya lonjak ekonomi Sabah: Musa Aman

KOTA KINABALU, SABTU, 30 Mac, 2013: Zon Selamat Sabah Timur (ESSZONE) berupaya menjadi enjin pertumbuhan dan melonjakkan ekonomi Sabah ke tahap lebih tinggi, kata Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman.

Beliau berkata, ESSZONE juga akan memantapkan kestabilan di kawasan timur Sabah, Laut Sulu dan negara anggota Kawasan Pertumbuhan Asean Timur (BIMP-EAGA) iaitu Brunei, Indonesia, Malaysia dan Filipina.

"Pewujudan ESSZONE sudah tentu akan meningkatkan tahap keselamatan di kawasan timur Sabah dengan sebaik-baiknya.

"Ini sekali gus akan berupaya meningkatkan keyakinan pelancong dan pelabur luar untuk berkunjung dan menjalankan aktiviti ekonomi di Sabah," katanya pada program Yayasan Sabah Bersama Rakyat di Putatan dekat sini, hari ini.

Musa turut meminta rakyat supaya tidak putus mendoakan kesejahteraan dan keselamatan pasukan keselamatan negara yang sedang menjalankan Operasi Daulat di Lahad Datu bagi mencari dan menangkap saki baki pengganas Sulu yang menceroboh pantai timur Sabah sejak lebih sebulan lalu.

"Rakyat di semua peringkat perlu terus bersatu-padu, bermuafakat dan bekerjasama dengan kerajaan dan anggota pasukan keselamatan dalam memastikan keamanan dan keselamatan kita terus dipelihara.

"Ini bukan soal politik. Ini soal kedaulatan dan keselamatan negara dan rakyat. Ia tanggungjawab semua dan bukan hanya anggota pasukan keselamatan semata-mata," katanya. 

Musa turut kesal dengan tindakan parti pembangkang memperlekehkan anggota keselamatan yang sanggup berkorban nyawa bagi memastikan keamanan dan keselamatan rakyat di Lahad Datu.

"Sedang kita berhadapan dengan anasir luar, ada pula anasir dalam kalangan kita.

"Rakyat sekarang boleh menilai mana yang baik, sama ada yang baik itu Barisan Nasional (BN) atau pembangkang," katanya. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment