My Add

Sunday 31 March 2013

Tambah 1,000 lagi motosikal

 *NAJIB Tun Razak mendengar pandangan salah seorang anggota Unit Rondaan Bermotosikal (URB) sambil diperhatikan oleh Ismail Omar (kanan) pada perasmian Unit Rondaan Bermotosikal bagi kawasan kejiranan Subang Jaya, di Subang Jaya, semalam. - MINGGUAN/MOHD. NAJIB MOHD. NOR

Oleh MOHD. ASRON MUSTAPHA dan HAFIZHAN RAHMAT
KUALA  LUMPUR, SABTU, 30 Mac, 2013: Kerajaan berpuas hati dengan keberkesanan Unit Rondaan Bermotosikal Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam membanteras jenayah kejiranan sehingga berjaya meningkatkan keyakinan masyarakat.

Sehubungan itu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan kerajaan bersetuju untuk melancarkan fasa kedua 1,000 lagi Unit Rondaan Bermotosikal menggunakan jentera Kawasaki 250 R dalam masa terdekat.

Katanya, fasa kedua tersebut akan dijayakan sebaik sahaja PDRM mengenal pasti dan memberi latihan kepada anggota yang bakal dipertanggungjawabkan sebagai unit rondaan kerana dana bagi tujuan itu telah tersedia.

"Ini jaminan kerajaan untuk mengurangkan kadar jenayah sebagaimana terkandung dalam Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA). Kita mahu rakyat khususnya di kawasan kejiranan berasa selamat pada sebilang masa.

"Unit Rondaan Bermotosikal ini terbukti sangat berkesan kerana selain kita berjaya melancarkan enam bulan lebih awal untuk fasa pertama, kadar tindakan balas yang pantas juga menambah keyakinan masyarakat," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap melancarkan Unit Rondaan Bermotosikal bagi kawasan kejiranan Subang Jaya, di Pusat Kemudahan Masyarakat Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) di sini hari ini.

Yang turut hadir, kedua-dua Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Abu Seman Yusop serta Datuk Lee Chee Leong; Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar; Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah dan pegawai kanan PDRM.

Sebelum itu, Ismail ketika berucap berkata, Unit Rondaan Bermotosikal berjaya membuat 207 tangkapan di seluruh negara sejak diperkenalkan 19 Disember tahun lalu.

Dalam perkembangan yang sama, Perdana Menteri memberi ingatan kepada pihak-pihak tertentu agar jangan memandang sinis usaha keras kerajaan dalam membasmi kadar jenayah untuk menjadikan Malaysia lebih aman.

"Inilah Malaysia yang kita dambakan. Malaysia yang semakin hari semakin aman dan makmur jadi jangan ada pihak tertentu memandang sinis apa yang kita sedang dan bakal laksanakan sebagaimana digaris di bawah NKRA," jelasnya.

Serentak dengan itu juga, Najib mahu anggota polis yang dipertanggungjawab sebagai Unit Rondaan Bermotosikal bukan sekadar membuat rondaan semata-mata tetapi mesti mendekati masyarakat agar tiada jurang antara mereka.

Jelasnya, amalan kepolisan berUSANorientasikan masyarakat penting untuk memastikan orang ramai selasa untuk bertindak sebagai mata dan telinga kerajaan sekali gus menjadikan usaha membanteras jenayah mampu dilaksana secara holistik. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment