My Add

Sunday 31 March 2013

Perlu jelas dakwaan 300 perwakilan haram

KUALA LUMPUR, SABTU, 30 Mac, 2013: Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng digesa memberi penjelasan berhubung dakwaan terdapat lebih 300 perwakilan haram daripada 1,823 orang yang hadir semasa pemilihan Jawatankuasa Kerja Pusat (CEC) parti itu Disember tahun lalu.

Bekas Setiausaha Sulit Datuk Seri Anwar Ibrahim, Anuar Shaari menegaskan, Guan Eng perlu menjawab soalan tersebut dan tidak menyalahkan UMNO dan Pendaftar Pertubuhan (ROS) sekiranya didapati dakwaan itu benar.

"Jika ROS menemui lebih 300 perwakilan yang tidak sah nanti, jangan salahkan sesiapa kerana bukan UMNO atau ROS yang mengeluarkan notis mesyuarat pemilihan DAP.

"Saya tidak buat apa-apa tuduhan di sini tetapi saya hanya minta Guan Eng buat penjelasan dan penafian secara terbuka jika apa yang saya katakan ini tidak benar," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Keputusan pemilihan CEC pada 15 Disember 2012 itu menyaksikan tiada seorang pun calon Melayu terpilih tetapi selepas 19 hari berlalu, DAP tiba-tiba mengumumkan berlaku kesilapan teknikal dalam penjadualan undi dan mengisytiharkan Setiausaha Politik Guan Eng, Zairil Khir Johari sebagai salah seorang anggota CEC.

Insiden itu membawa kepada peletakan jawatan Pengarah Pilihan Raya DAP, Pooi Weng Keong selain beberapa ahli parti bertindak membuat aduan kepada ROS berikutan kebimbangan mereka terdapat unsur manipulasi dalam keputusan itu.

Sementara itu, Anuar juga menggesa ROS untuk menyiasat segera dakwaan tersebut dengan mencari 300 perwakilan tidak sah berkenaan.

"Sekiranya dakwaan itu benar, ROS perlu mengenal pasti segera siapakah orang tersebut dan bagaimana mereka boleh hadir pada pemilihan itu.

"ROS perlu menemuduga mereka satu persatu dengan kadar segera bagi memastikan segala kebenaran dapat didedahkan," ujarnya.

Dalam pada itu, beliau turut mempersoalkan tindakan parti itu untuk bertanding di kerusi Parlimen Gelang Patah walaupun mempunyai kerusi selamat di Perak dan Pulau Pinang.

Anuar juga menimbulkan persoalan tentang dakwaan kononnya DAP mahu bertanding di Gelang Patah kerana ada kaitan dengan seorang wanita bernama Mummy Foo.

"Adakah benar Mummy Foo dilahirkan di Gelang Patah dan menjadi punca utama DAP mahu menawan kawasan itu pada Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti," katanya. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment