My Add

Sunday 31 March 2013

MTDC, Akademi Mesir akan tandatangan MoU komersial penyelidikan

KUALA LUMPUR, SABTU, 30 Mac, 2013: Malaysian Technology Development Corporation Sdn Bhd (MTDC) akan menandatangani satu memorandum persefahaman (MoU) dengan Akademi Teknologi dan Penyelidikan Saintifik (ASRT) Mesir.

Ketua Pegawai Eksekutif MTDC, Datuk Norhalim Yunus, yang akan mengetuai satu perwakilan Malaysia yang terdiri daripada 27 anggota ke Mesir, berkata MoU itu akan membolehkan kedua-dua pihak bekerjasama dalam pengkomersialan hasil penyelidikan.

"Ekoran daripada MoU MTDC-ASRT itu, kita akan menggalakkan MoU antara syarikat-syarikat Malaysia dan Mesir," katanya kepada Bernama dalam satu wawancara di sini.

Perwakilan itu akan berada di Kaherah dari 31 Mac hingga 4 April bagi upacara menandatangani MoU itu serta lawatan ke syarikat-syarikat Mesir yang terbabit.

Beliau berkata, MoU antara MTDC dan ASRT itu juga akan membolehkan syarikat-syarikat Malaysia memasuki Mesir dan menjadikan Kaherah gerbang laluan ke pasaran Timur Tengah.

"Tujuan jangka panjang MoU itu ialah mengkaji kemungkinan mewujudkan kerjasama antara Malaysia dan Mesir dalam penyelidikan pengkomersialan teknikal yang akhirnya akan mendorong pewujudan ekosistem yang lengkap dan berfungsi bagi pemindahan teknologi, pengkomersialan dan perniagaan yang mudah diceburi oleh syarikat-syarikat teknologi di Malaysia dan Mesir," katanya.

Beliau berkata, kerjasama itu akan mewujudkan pasaran dan perkumpulan ekonomi baharu melalui kerjasama dua hala dan pelbagai hala antara firma-firma teknologi negara-negara yang bekerjasama. 

"Syarikat-syarikat Malaysia haruslah mengambil peluang ini untuk memperluaskan pasaran dengan mengadakan operasi di luar Malaysia, dan Kaherah akan menjadi pintu masuk ke Timur Tengah, Afrika Utara dan sebahagian daripada Selatan Eropah," katanya.

Norhalim berkata, kerjasama itu akan meningkatkan kapasiti agensi-agensi yang bekerjasama untuk melaksanakan dan menguruskan program-program pembangunan dan pengkomersialan teknologi.

"Ia bukanlah hanya hubungan perniagaan dengan perniagaan biasa, MoU ini melibatkan kandungan teknologi dan perniagaan teknologi dengan sedikit penekanan kepada teknologi dan untuk memperkukuh kerjasama antara institusi-institusi Malaysia dan Mesir," tegas beliau.

MTDC, sebuah anak syarikat milik penuh Khazanah Nasional, ditubuhkan pada 1992 dan telah menjadi peserta utama dalam pengurusan dana kerajaan, penggalakan dan pengkomersialan reka cipta tempatan serta pemerolehan teknologi asing.

ASRT, yang ditubuhkan dengan Perintah Presiden pada 1971, ialah sebuah badan yang bertanggungjawab bagi sains dan teknologi Mesir, dengan keanggotaannya terdiri daripada wakil-wakil universiti, pusat penyelidikan, institut dan sektor-sektor pengeluaran.

Selain daripada pertukaran dokumen antara MTDC dan ASRT, empat MoU akan juga ditandatangani antara empat syarikat Malaysia dan 10 syarikat Mesir.

Keempat-empat syarikat Malaysia itu, iaitu Malaysian Phosphate Additives Sdn Bhd, MIFF Marketing Sdn Bhd, OrchidLife Sdn Bhd dan Euro-Circuit Sdn Bhd, menerima pembiayaan MTDC. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment