My Add

Sunday 31 March 2013

Warga emas dakwa dianiaya
 
 *SEBAHAGIAN penduduk dan wakil NGO mengadakan bantahan aman 
setelah pakatan pembangkang mendirikan khemah dan markas PKR atas
 tanah warga emas yang diceroboh sejak Februari lalu di Teluk Kumbar,
 Pulau Pinang, semalam. - MINGGUAN/ Malinda Abdul Malik

Oleh MALINDA ABDUL MALIK
PULAU PINANG, SABTU, 30 Mac, 2013: Pakatan Pembangkang dilihat semakin terdesak apabila didakwa sanggup 'menceroboh' tanah milik seorang warga emas untuk dijadikan 'markas' bagi menjalankan kegiatan politik di Teluk Kumbar di sini.

Markas yang dipenuhi bendera Parti Keadilan Rakyat (PKR) itu dikatakan giat menjalankan aktiviti politik sejak Februari lalu, termasuk menjadikan tempat tersebut sebagai salah sebuah pusat jentera pilihan raya kawasan berkenaan.

Hashim Ahmad, 60, yang membuat dakwaan tersebut berkata, kawasan tanah pusaka milik keluarganya itu digunakan oleh PKR untuk menjalankan aktiviti parti.

Menurutnya, tanah itu pernah disewakan oleh arwah bapanya kepada pihak lain suatu waktu dahulu, namun tiada bayaran sewa diterima hingga kini.

"Sudah banyak aduan saya buat kepada pihak berkuasa, termasuk Speaker Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang, Datuk Abdul Halim Hussain, namun tiada sebarang tindakan diambil.

"Saya mahukan pembelaan, ini tanah saya, macam mana mereka boleh ceroboh? Siapa bagi mereka kebenaran itu?,'' katanya kepada pemberita ketika ditemui hari ini.

Mengulas lanjut Hashim mendakwa, beliau dan keluarganya kini ditindas beberapa pihak dengan menggunakan kuasa yang mereka ada.

"Orang yang ceroboh tanah saya adalah orang berpengaruh hingga Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) juga mendiamkan diri walaupun saya buat aduan mereka bina markas haram.

"Bukannya nak mai (datang) roboh tapi siap sumbangkan khemah untuk didirikan di situ," ujarnya.

Sebelum itu, lebih 50 penduduk kawasan Teluk Kumbar dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mengadakan bantahan secara aman membela hak Hashim yang dikatakan ditindas pihak tertentu.

Sementara itu, Setiausaha Persatuan Belia Barat Daya, Hisham Abdul Hamid berkata, pihaknya mahu tindakan segera diambil terhadap pihak yang bertanggungjawab.

Katanya, parti politik sepatutnya menolong rakyat bukan merampas hak mereka seperti yang berlaku.

"Kita mahu MPPP robohkan markas haram ini, jangan cuba rampas hak warga emas ini, kami serta penduduk di sini tak akan berdiam diri jika tiada pembelaan terhadap pakcik Hashim.

"Saya juga ingin ingatkan kepada parti politik agar pilih tempat yang sesuai untuk menjalankan aktiviti parti jangan sesekali membangkitkan kemarahan penduduk khususnya kami di sini," katanya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment