My Add

Sunday 31 March 2013

Lima pondok Kampung Kolam hangus terbakar, warga emas terselamat

Oleh MOHD. ZUHARMAN MOHAMMAD NOR
BACHOK, AHAD, 31 Mac, 2913: Tindakan pantas seorang jiran berjaya menyelamatkan seorang warga emas yang menghidap angin ahmar daripada menjadi mangsa kebakaran apabila lima buah pondok agama di Kampung Kolam di sini musnah dalam satu kebakaran, pagi ini.

Rugayah Md. Noor, 68, ketika menceritakan saat cemas yang berlaku kira-kira pukul 10 pagi itu memberitahu, dia terpaksa dipapah keluar dalam keadaan bertongkat oleh jirannya.

"Masa itu makcik baru nak makan pagi. Tak tahu pun ada pondok terbakar sehingga jiran datang memapah makcik keluar," katanya semasa ditemui di tempat kejadian di sini hari ini.

Dia memberitahu, semasa kejadian, suaminya, Hasbullah Mohamad, 71, yang juga mudir pondok berkenaan tiada di rumah kerana keluar membeli surat khabar.

Hasbullah semasa ditemui berkata, dia menyedari kejadian tersebut selepas dimaklumkan orang ramai dan bersyukur tidak ada sebarang kecederaan atau kemalangan nyawa berlaku walaupun semua barang tidak dapat diselamatkan termasuk kitab dan buku-buku agama.

"Alhamdulillah, tidak ada kemalangan yang tidak diingini berlaku. Isteri saya selamat. Semua penghuni yang tinggal di lima pondok yang musnah itu tiada pada masa kejadian.

"Mungkin semua keluar rumah untuk ke pasar atau ke rumah anak-anak kerana kelas pengajian hanya pada waktu malam," katanya. - UTUSAN ONLINE

No comments:

Post a Comment