My Add

Sunday 31 March 2013

KPT mahu perkasa bidang keusahawanan di politeknik

KOTA BHARU, SABTU, 30 Mac, 2013: Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) menerusi Pusat Keusahawan Politeknik Malaysia (MPEC) memperkenalkan Pelan Strategik dan Tindakan dalam usaha memperkasa bidang keusahawanan dalam kalangan pelajar politeknik di seluruh negara.

Ketua Setiausahanya, Datuk Ab. Rahim Md. Noor berkata, pelan jangka pendek tersebut berlangsung dalam tempoh dua tahun bermula sekarang dan akan berakhir pada 2015 nanti.

Menurutnya, melalui pelan tersebut pihaknya mahu memberikan pendedahan dan memupuk budaya usahawan dalam kalangan pelajar politeknik agar mereka menjadikan bidang berkenaan sebagai pilihan selepas tamat pengajian kelak.

"Usaha ini mampu dicapai dengan sokongan seluruh warga politeknik di seluruh negara dan kita perlu bersatu bagi memastikan pelaksanaan program ini berjalan dengan baik.

"Menerusi pelan ini juga semua pelajar yang terlibat akan didedahkan dengan program berimpak tinggi agar usahawan yang kita lahirkan mampu berdaya saing sebaik mungkin.

"Pihak KPT menyediakan pelbagai bantuan dana kepada mereka yang mahu menjayakan program keusahawanan selain pembiayaan oleh agensi kewangan di negara ini," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberit pada Majlis Pelancaran Tahun Keusahawanan Politeknik Malaysia di pekarangan Stadium Sultan Muhammad IV, di sini hari ini. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment