My Add

Tuesday 30 April 2013

Bentang kad laporan prestasi

Oleh HANIZA HASSAN dan AZIZI MAJID

 *NAJIB Tun Razak melambaikan tangan kepada orang ramai sewaktu menghadiri majlis Ramah Mesra Bersama Perdana Menteri di Kolej Universiti Selatan, Johor Bahru, semalam. - UTUSAN/RAJA JAAFAR ALI
JOHOR BAHRU, ISNIN, 29 April, 2013: Datuk Seri Najib Tun sekali lagi mencabar pakatan pembangkang khususnya yang mentadbir empat negeri supaya membentangkan kad laporan prestasi masing-masing.

Menurut Perdana Menteri, ini memandangkan pakatan pembangkang di Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan sehingga kini, masih gagal berbuat demikian meskipun dinanti-nantikan rakyat.

Katanya, senario itu berbeza dengan negeri di bawah pimpinan kerajaan Barisan Nasional (BN) yang dilihat berani membentangkan kad laporan prestasi mereka untuk dinilai rakyat.

"Setakat ini pembangkang tidak berani buat report card (kad laporan) lagi. Saya nak tengok Nik Aziz (Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat), Lim Guan Eng, Azizan (Datuk Seri Azizan Abdul Razak) dan Khalid Ibrahim (Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim) buat dan tunjukan kad laporan prestasi negeri yang telah mereka tadbir sejak 2008 sehingga kini.

"Bukan apa, pakatan pembangkang ini cakap lain buat lain. Tak macam kerajaan BN kerana kita sebuah parti yang selalu mendengar denyut nadi rakyat dan menunaikan apa yang kita janjikan," katanya ketika berucap dalam Majlis Sepetang Bersama Perdana Menteri di Kompleks Sentosa, di sini hari ini.

Yang turut hadir, Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman, Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, calon kerusi Parlimen Johor Bahru yang juga Pengerusi Barisan Nasional (BN) Johor Bahru, Tan Sri Shahrir Abdul Samad serta beberapa pemimpin dan calon BN lain.

Dalam majlis itu, Najib turut melancarkan Laporan Prestasi Parlimen Johor Bahru 2008-2013 yang bertemakan Menepati Janji Membawa Harapan.

Dalam pada itu, Najib berkata, slogan 'Ubah' yang sering dilaungkan pembangkang belum pasti menjanjikan perubahan lebih baik kerana boleh bertukar kepada sesuatu yang lebih buruk kepada negara.

Jelas beliau, tidak semua perubahan boleh membawa kepada kebaikan kerana terdapat perubahan yang menjadi lebih buruk berbanding keadaan sebelumnya.

"Jangan main dengan istilah dan perkataan, banyak ahli politik guna 'change', pembangkang di Malaysia pakai 'ubah'. Tetapi 'change' boleh bawa sama ada kepada kebaikan atau keburukan dan contohnya di negara-negara yang mengalami Arab Spring.

Sebaliknya, Najib berkata, negara menerusi Dasar Transformasi Nasional yang diperkenalkan kerajaan berjaya mencatat pertumbuhan ekonomi sebanyak 5.6 peratus tahun lalu selain Bursa Malaysia mencecah paras tertinggi yang pernah dicatatkan iaitu melepasi 1,700 mata.

"Kejayaan tersebut membuktikan kekayaan negara bertambah, inflasi rendah, malah kita juga akan mewujudkan 3.3 juta peluang kerja baharu menjelang 2020. Oleh sebab itu, apa lagi yang hendak diubah?" katanya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment