My Add

Tuesday 30 April 2013

Penyusutan ekonomi China tidak terlalu jejaskan Malaysia - Zeti

 *ZETI Akhtar Aziz bergambar bersama tiga orang pelajar cemerlang Muhammad Aiman Sabeh Mohd Shahib (dua dari kiri), Asha Nair a/p Unnikrishnan (kanan) dan Wan Hashedah Wan Haron (kiri) di Kuala Lumpur, semalam.
KUALA LUMPUR, ISNIN, 29 April, 2013: Penyusutan perkembangan ekonomi China dijangka tidak memberi impak besar kepada pertumbuhan ekonomi Malaysia walaupun ia merupakan rakan dagang terbesar negara ini.

Gabenor Bank Negara Malaysia, Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz berkata, pertumbuhan ekonomi negara berada di landasan sebenar untuk mencapai sasaran lima hingga enam peratus tahun ini, didorong terutamanya oleh permintaan domestik serta pengukuhan pelaburan.

" Situasi ini (kelembapan ekonomi China) sudah pun diambil kira semasa kami melakukan unjuran pertumbuhan ekonomi Malaysia. Sekiranya situasi itu semakin meruncing, ia pastinya akan memberi kesan kepada kita bagaimanapun, ekonomi Malaysia ketika ini berada di landasan yang betul untuk berkembang.

"Ini dipacu terutamanya oleh pertumbuhan permintaan domestik serta pelaburan, kedua-duanya sangat penting dan apa yang perlu diingat, pada waktu ini, keadaan tidaklah seteruk apa yang kita pernah alami dahulu," katanya pada majlis penyampaian Anugerah Biasiswa Kijang Emas 2013 Bank Negara Malaysia , di sini hari ini.

Dunia bimbang mengenai prestasi ekonomi China yang merekodkan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) sebanyak 7.7 peratus sahaja pada suku pertama tahun ini selepas ekonomi kedua terbesar dunia itu merekodkan pertumbuhan 10 peratus atau lebih sejak tiga dekad lalu. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment