My Add

Tuesday 30 April 2013

Pesta Buku Antarabangsa KL sasar 1.8 juta pengunjung


 *PENGUNJUNG memenuhi Dewan Tun Hussein Onn, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) yang menempatkan pempamer tempatan sempena Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2013 (PBAKL 2013), semalam. PBAKL merupakan pesta buku yang terbesar di Malaysia dan menawarkan lebih kurang 800 gerai pameran dan melibatkan penyertaan seramai 250 syarikat pempamer dari dalam dan luar negara.

KUALA LUMPUR, ISNIN, 29 April, 2013: Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur (PBAKL) 2013 yang sedang berlangsung di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, menyasarkan sebanyak 1.8 juta pengunjung bagi pameran edisi ke-32 itu.

Pengerusi Seranta, Komunikasi dan Duta Buku PBAKL, Ishak Hamzah berkata, sasaran itu berdasarkan sambutan menggalakkan daripada orang ramai sepanjang empat hari pameran anjuran Majlis Buku Malaysia (MBM) tersebut berlangsung.

"Sasaran ini juga meningkat berbanding PBAKL 2012 yang mencatatkan jumlah pengunjung sebanyak 1.6 juta orang. Faktor ini disebabkan pertindihan hari terakhir pameran dengan hari pengundian iaitu 5 Mei ini.

"Orang ramai juga memilih datang awal ke pesta buku ini bagi mengelak kesesakan pada saat-saat akhir dan sedikit sebanyak perkara itu menyumbang kepada pencapaian sasaran sebanyak 1.8 juta pengunjung," katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di PWTC hari ini.

Pesta buku bertemakan Buku: Menjana Pemikiran Kreatif itu berlangsung dari 26 April lalu hingga 5 Mei ini dengan disertai sebanyak 802 gerai mewakili 243 syarikat dan agensi kerajaan serta swasta tempatan dan luar negara.

Ishak berkata, pameran terbesar di rantau Asia Pasifik itu juga menampilkan kelainan tahun ini selepas buat pertama kali, Arab Saudi menjadi tetamu jemputan dengan mengetengahkan koleksi pelbagai buku berkaitan kebudayaan masyarakat negara itu.

Katanya, pihak penganjur juga bersedia berhadapan peningkatan mendadak pengunjung pada 5 Mei ini iaitu waktu puncak selepas orang ramai menunaikan tanggungjawab sebagai pengundi.

Pameran PBAKL 2013 bermula dari pukul 10 pagi hingga 7 malam pada hari bekerja dan 10 pagi hingga 9 malam pada hari Jumaat hingga Ahad serta pada cuti umum Hari Pekerja 1 Mei ini. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment