My Add

Tuesday 30 April 2013

Ketepikan perbezaan politik untuk tangani jenayah - Lam Thye

KUCHING, SELASA, 30 April, 2013: Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF), Tan Sri Lee Lam Thye menggesa semua parti politik supaya mengetepikan perbezaan politik dan bekerja sama dengan polis bagi menangani jenayah dalam negara.

Walaupun banyak yang sudah dilakukan oleh polis dalam mengurangkan kejadian jenayah, beliau berkata polis perlu meningkatkan keberkesanannya, mengguna pakai teknik dan kaedah lebih baik bagi menangani perubahan landskap serta meningkatkan peranan dalam penyampaian dan pemantauan perkhidmatan kepolisian untuk manfaat rakyat.

Beliau berkata, penyertaan semua pertubuhan bukan kerajaan, sektor swasta dan warga yang prihatin, sangat penting.

"Walaupun agak mustahil untuk menjadikan Malaysia bebas jenayah, lebih banyak usaha boleh dan wajar dilakukan bagi mengurangkan jenayah dalam negara menerusi pembabitan masyarakat serta meningkatkan penyampaian dan aspek kepolisian untuk manfaat penduduk, dan diperkukuh penyertaan orang ramai," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Lam Thye berkata, kehadiran polis yang meronda bersama agensi penguat kuasa yang lain di kawasan kerap berlaku jenayah, ternyata berjaya mengurangkan jenayah jalanan dan jenayah lain walaupun kejadian jenayah seperti itu masih terus berlaku.

Katanya, cabaran terbesar yang dihadapi polis termasuk menangani tanggapan negatif orang ramai.

Beliau juga berkata program kesedaran berterusan supaya sampai kepada setiap lapisan masyarakat, wajar diteruskan bagi mendidik golongan remaja dan belia supaya menjauhi penyakit sosial. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment