My Add

Tuesday 30 April 2013

Hudud Pas: Guan Eng juga tidak setuju

PULAU PINANG, ISNIN, 29 April, 2013: Tindakan pucuk pimpinan Pas memainkan kembali perjuangan mereka kononnya mahu melaksanakan hukum hudud dan pembentukan negara Islam 'diganyang' oleh seorang lagi pemimpin kanan DAP.

Kali ini Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng secara terang-terangan menyatakan pendiriannya yang selari dengan Pengerusi partinya, Karpal Singh yang menolak pelaksanaan hudud Pas di negara ini.

Dalam satu ceramah di Tanjung Bunga di sini malam tadi, Guan Eng yang juga Ketua Menteri dengan yakin serta tegas memberikan gambaran bahawa DAP sememangnya tidak 'sebulu' dengan Pas berhubung isu hudud.

"Kita tidak setuju dengan hudud Pas dan negara Islam kerana perkara itu tidak dimasukkan dalam manifesto pakatan pembangkang tetapi kita menghormati perjuangan Pas, macam DAP yang juga ada perjuangan sendiri.

"Namun kita bersetuju dengan Pas terhadap perkara-perkara lain seperti kebebasan dan antirasuah dan saya tegaskan di sini, DAP sama sekali tidak akan bersetuju dengan hukum hudud Pas dan negara Islam," katanya.

Suara hati Guan Eng itu seterusnya disambut dengan sorakan dan tepukan padu daripada kira-kira 500 ahli parti berkenaan yang hadir dalam ceramah tersebut.

Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan Timbalan Mursyidul Am parti itu, Datuk Dr. Haron Din sebelum ini bertegas mahu melaksanakan hukum hudud Pas sekiranya pembangkang berkuasa.

Bagaimanapun, Penasihat DAP, Lim Kit Siang dan Pengerusi parti itu, Karpal Singh membantah hasrat tersebut.

Karpal turut mendesak Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang juga Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim supaya tampil menyatakan pendirian berhubung hasrat Pas itu. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment