My Add

Tuesday 30 April 2013

PRU13: 235,826 anggota ATM dan PDRM jadi kumpulan pertama guna dakwat kekal

KUALA LUMPUR, SELASA, 30 April, 2013: Pengundian awal membabitkan 235,826 anggota Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan Polis Diraja Malaysia (PDRM) di seluruh negara bermula jam 8 pagi tadi adalah kumpulan pengundi pertama yang menggunakan dakwat kekal dalam pembaharuan yang diperkenalkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata, untuk pengundian awal ini, pengundi akan dicalit dakwat kekal berwarna merah saga pada jari telunjuk sebelah tangan kiri.

"Secara keseluruhannya bagi pengundian awal membabitkan anggota keselamatan negara bersama pasangan masing-masing ia berjalan lancar dari segi persediaan dan hari membuang undi.

"Sekiranya semua berjalan lancar, saya menjangkakan pengundian awal berakhir pada jam 4 petang. Bagaimanapun, tempoh mengundi awal ditetapkan antara jam 8 pagi hingga 7 malam hari ini," katanya pada sidang media selepas melakukan lawatan ke Sekolah Rendah Agama Khalid bin Al-Walid, Kem Wardieburn, Jalan Genting Kelang di sini, sebentar tadi.

Bagi pengundian awal, ia membabitkan 89, 148 anggota PDRM dan 146,678 anggota tentera, masing-masing termasuk pasangan.

Jumlah pengundi awal dan pos membabitkan anggota keselamatan dan pasangan adalah 272, 387; di mana 36,561 adalah pengundi pos.

Sementara itu, di Pusat Latihan Polis (PULAPOL) Jalan Semarak 2,036 pengundi awal di kalangan anggota PDRM bersama pasangan. 

Bagi anggota tentera dan pasangan di Kem Wadieburn Jalan Genting Kelang, 2,792 mengundi awal di Sekolah Rendah Agama Khalid bin Al-Walid seawal jam 8 pagi tadi. - BH

No comments:

Post a Comment