My Add

Tuesday 30 April 2013

PRU13: Pakar saran calon jaga kesihatan semasa berkempen

KUALA LUMPUR, SEEASA, 30 April, 2013: Seorang pakar perunding kardiologi menyarankan calon-calon Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) supaya mengutamakan penjagaan kesihatan masing-masing dalam kesibukan mereka berkempen.

Datuk Dr Mohamed Rafiq Ibrahim Marican daripada Pusat Penjagaan Jantung Kuala Lumpur berkata, selain mengambil pemakanan seimbang, mereka juga harus meluangkan masa untuk mendapatkan rehat secukupnya.

"Ketika berkempen, biasanya masa seolah-olah tidak mencukupi disebabkan terpaksa mengikuti jadual padat untuk aktiviti berkempen. Ekoran itu, ramai yang mengabaikan faktor pemakanan seimbang seperti tidak mengambil sarapan.

"Kesihatan penting dan merupakan antara penyumbang utama dalam membina keyakinan semasa berkempen. Sudah tentu rakyat tidak mahu memilih calon yang sering sakit," katanya ketika ditemui Bernama di sini hari ini.

Dr Mohamed Rafiq, yang juga Pensyarah Kardiologi dan Perubatan di Universiti Antarabangsa Quest di Perak, turut menasihatkan calon-calon PRU13 supaya banyak minum air dan mengambil makanan berkhasiat termasuk pemakanan tambahan menambah tenaga dan mengelak kekurangan air dalam badan.

"Bagi mereka yang mempunyai penyakit seperti lelah dan kencing manis, saya sarankan mereka supaya sentiasa membawa ubat-ubat berkaitan dan mengambilnya mengikut waktu yang ditetapkan," katanya.

Dr Mohamed Rafiq berkata, setiap orang berpotensi untuk menghidap penyakit kronik seperti diabetes, penyakit jantung dan darah tinggi tanpa sebarang tanda awal.
Justeru, katanya pengurusan stres juga amat penting kerana tekanan perasaan boleh mempengaruhi kesihatan seseorang.

"Akibat daripada perasaan terlalu gembira dan terlalu sedih, ia juga boleh mencetuskan penyakit darah tinggi dan sakit jantung.

"Biasalah ketika berkempen pelbagai perasaan akan timbul, sama ada terlalu gembira setelah mengetahui keputusan pada hari pengundian kerana dipilih ataupun yang kalah akan berasa susah hati," katanya.

Sementara itu, calon BN bagi kerusi Parlimen Hulu Selangor P. Kamalanathan berkata, beliau mengambil pemakanan tambahan yang mencukupi bagi memastikan dirinya bertenaga sepanjang aktiviti berkempen.

Beliau mengakui jadual padat menantinya sepanjang tempoh berkempen selama 15 hari namun tidak mahu mengetepikan soal penjagaan kesihatan.

"Memang saya agak penat, tidur pun hanya dua atau tiga jam sehari. Untuk pastikan saya kekal bertenaga dan cergas, saya akan mengambil pemakanan tambahan setiap hari," katanya.

Beliau berkata, semangatnya untuk mempertahan kerusi parlimen yang dimenanginya pada pilihan raya kecil 2010 turut didorong oleh isterinya, S. Shobana, yang membantunya berkempen.

Calon BN kerusi Parlimen Seputeh Nicole Wong Siaw Ting juga mengakui kepadatan jadual berkempen memang meletihkan tetapi beliau mengutamakan penjagaan kesihatannya berikutan baru tamat tempoh berpantang selepas melahirkan anak keduanya pada 18 Mac lepas.

"Saya pastikan minum banyak air masak untuk mengelakkan sakit tekak selain minuman teh ginseng bagi menambah tenaga," katanya.

Beliau bersyukur kerana suaminya Allan Kok sentiasa menemani beliau sepanjang tempoh berkempen dan memastikannya menjaga kesihatan.

Calon BN bagi keruis Parlimen Bandar Tun Razak Tan Kok Eng pula berkata sepanjang berkempen, beliau sukar mendapat rehat secukupnya.

"Sepanjang tempoh ini amat sukar bagi saya untuk mendapatkan rehat secukupnya dan isteri saya iaitu Chong Seat Fei sentiasa mengingatkan saya supaya bersarapan sebelum keluar rumah.

"Mujurlah hal makan minum saya diuruskan oleh ibu (Datin Seri Kok Mew Chan)," katanya.

Beliau mengakui sarapan amat penting bagi memastikan seseorang itu cergas dan bertenaga untuk melakukan aktiviti kempen. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment