My Add

Tuesday 30 April 2013

PRU13: Undi dua kali bakal berdepan hukuman penjara dan denda - SPR

KUALA TERENGGANU, SELASA, 30 April, 2013: Individu yang didapati mengundi dua kali bakal berdepan hukuman penjara melebihi 12 bulan dan denda sehingga RM5,000.

Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar, berkata perbuatan itu adalah salah di bawah perbuatan penyamaran Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954.

Selain itu, individu terbabit tidak dibenarkan mengundi dalam tempoh lima tahun akan datang, katanya pada sidang akhbar di sini hari ini dan menambah SPR akan memastikan tidak berlaku pengundian dua kali.

Beliau ditanya mengenai laporan di media sosial kononnya pengundi yang mengundi awal hari ini mungkin mengundi semula Ahad ini.

Wan Ahmad berkata, nama pengundi yang sudah mengundi akan dipotong dari senarai dan menjalani saringan khas bagi mengelak mereka mengundi buat kali kedua.

“Jadi kalau dia nak menipu, nama dia sudah tiada. Nama mereka di senarai ejen pilihan raya akan dipangkah, begitu juga senarai di pihak SPR.

"Macam mana dia hendak mengundi. Kalau dia datang, nak kena tangkap," jelasnya.
Beliau memberi jaminan penggunaan dakwat kekal yang dicalit di jari pengundi yang mengundi awal tidak akan hilang 100 peratus walaupun dicuci.

Seramai 272,387 anggota tentera dan polis serta pasangan mereka mengundi awal hari ini. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment