My Add

Tuesday 30 April 2013

PRU13: Najib janji akan lipat ganda usaha tingkatkan taraf hidup, kemahiran pekerja

KUALA LUMPUR, SELASA, 30 April, 2013: Datuk Seri Najib Razak hari ini berjanji akan melipatgandakan lagi usaha untuk memastikan peningkatan taraf hidup setiap pekerja di Malaysia, jika kerajaan Barisan Nasional (BN) diberi mandat kukuh pada pilihan raya umum Ahad ini untuk memerintah negara.

Selain itu, Perdana Menteri berkata, kerajaan BN akan turut memastikan pekerjaan bagi setiap warga Malaysia yang berkehendakkan kerja, serta akses kepada pekerja Malaysia untuk meningkatkan kemahiran yang akan membantu meningkatkan pendapatan mereka.

"Saya dan rakan akan memastikan bahawa bakti setiap pekerja Malaysia akan dihargai dengan menyediakan persekitaran terbaik untuk mereka dan keluarga mereka untuk membina kehidupan yang bahagia di bumi tercinta ini," katanya dalam amanatnya bertemakan "Pekerja Pemangkin Transformasi Negara" sempena sambutan Hari Pekerja esok yang disiarkan TV3, malam ini.

Beliau berkata, pekerja Malaysia yang seramai 13 juta orang juga mempunyai banyak sebab untuk bersyukur, antaranya kadar pengangguran negara yang rendah iaitu hanya 3.3 peratus pada Januari lalu berbanding negara maju seperti Sepanyol mencatatkan 26.2 peratus pengangguran, kawasan Euro (12 peratus), Perancis (10.7 peratus), Amerika Syarikat (7.9 peratus), dan Australia (5.4 peratus).

Perdana Menteri juga berkata, kos kehidupan di negara ini juga terkawal dengan angka tunjuk inflasi untuk Januari tahun ini sebanyak 1.3 peratus, sementara kadar kemiskinan relatif menurun kepada 1.7 peratus dan pendapatan perkapita yang meningkat kepada AS$9,700 pada tahun lalu.

“Semua ini ialah hasil sebuah kerajaan yang mendahulukan kepentingan serta kesejahteraan rakyat di atas segala dukungan serta sokongan lebih 13 juta tenaga pekerja Malaysia," katanya.

Beliau berkata, kerajaan BN juga sedang dalam usaha ke arah memodenkan perundangan berkaitan perburuhan negara ke arah menjamin dan memantapkan jaringan keselamatan sosial warga pekerja.

Bagi membantu pekerja Malaysia mendapat manfaat daripada penciptaan peluang pekerjaan baru, iaitu sebanyak 3.3 juta pekerjaan yang diunjurkan di bawah pelaksanaan program transformasi ekonomi negara menjelang 2020 yang majoritinya memerlukan pekerja berkemahiran tinggi, kerajaan memperuntukkan RM3.7 bilion di bawah Belanjawan 2013 bagi melatih pelajar dalam bidang teknikal dan vokasional, katanya.

Perdana Menteri berkata hak dan kebajikan warga pekerja akan terus menjadi keutamaan kepada pihak kerajaan.

Najib berkata, dalam memodenkan perundangan berkaitan perburuhan negara, kerajaan telah menambah baik Akta Keselamatan Sosial Pekerja 1969 bagi menaikkan syarat kelayakan umur Skim Pencen Ilat dari belum mencapai umur 55 tahun kepada belum mencapai umur 60 tahun supaya selaras dengan Akta Umur Persaraan Minimum 2012.

Sementara penguatkuasaan Akta Umur Persaraan Minimum 2012 bagi swasta yang akan dikuat kuasa pada 1 Julai ini akan memberi faedah segera kepada kira-kira 300,000 pekerja swasta yang mencapai umur 55 tahun mulai tarikh berkenaan, katanya.

Mengenai penetapan kadar gaji minimum sektor swasta yang berkuat kuasa bagi majikan menggaji enam orang pekerja dan ke atas pada 1 Januari lalu, dan pada 1 Julai ini bagi majikan lima orang pekerja, Najib berkata ia akan memanfaat seramai 3.2 juta pekerja di seluruh negara.

"Dalam tempoh jangka panjang, penetapan kadar gaji minimum ini akan memberi impak positif kepada transformasi ekonomi negara daripada berorientasikan buruh kepada berorientasikan modal serta menyumbang ke arah peningkatan jumlah pekerja berkemahiran tinggi di negara ini," katanya.

Najib berkata, lanjutan umur persaraan ini serta pelaksanaan kadar gaji minimum negara dapat membantu meningkatkan jumlah tabungan pekerja di dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja bagi memastikan kebajikan dan kelangsungan hidup mereka selepas persaraan terperlihara. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment