My Add

Tuesday 30 April 2013

Mara rangka pelan tingkat jumlah usahawan

KUALA LUMPUR, ISNIN, 29 April, 2013: Majlis Amanah Rakyat (Mara) sedang merangka pelan strategik bagi melipatgandakan jumlah usahawan baharu dan sedia ada yang dikenal pasti mempunyai potensi bersaing di peringkat dunia.

Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Hasan Malek berkata, dalam usaha itu Mara akan memberi tumpuan kepada graduan lepasan institusi pengajian tinggi awam (IPTA) dan swasta (IPTS) yang menunjukkan minat menceburi bidang keusahawanan.

Dalam masa sama, tambah beliau, pihaknya juga akan memberi tumpuan kepada usahawan luar bandar yang mempunyai bakat dan minat memasarkan produk mereka ke peringkat lebih tinggi.

"Malah, kementerian dan Mara juga merangka beberapa langkah strategik bagi mempertingkatkan daya saing usahawan-usahawan ini," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Ekspo Jendela Ke Dunia di KL Sentral, di sini hari ini.

Dalam majlis sama, beliau turut melancarkan televisyen internet, Mara@TV iaitu medium pengiklanan terkini bagi tujuan mempromosi serta mengiklankan produk dan perkhidmatan usahawan bumiputera.

Yang turut hadir, Timbalan Ketua Pengarah (Khidmat Pengurusan) Mara, Datuk Hanisah Omar.

Tambah Hasan, tahun lalu, Mara berjaya melahirkan sebanyak 12,389 usahawan baharu dalam pelbagai bidang iaitu jauh lebih tinggi berbanding sasaran sebanyak 8,000 orang.

Selain itu, katanya, Mara turut membantu 7,173 usahawan sedia ada melalui pemberian pelbagai kemudahan seperti pembiayaan dan kursus pemantapan serta peningkatan daya saing.

"Ini selaras dengan matlamat Mara mencapai sasaran sebanyak 500 usahawan jutawan dalam tempoh lima tahun sehingga 2015 di bawah Rancangan Malaysia Kesepuluh (RMK-10).

"Sekiranya 10 peratus daripada 7,173 usahawan bumiputera berjaya menjadi jutawan dalam tempoh singkat, bermakna kita berjaya melepasi sasaran itu," katanya.

Menyentuh mengenai Mara@TV, Hasan berkata, bagi fasa pertama, pihaknya akan memasang televisyen berkenaan di kawasan tumpuan orang ramai di tujuh negeri iaitu di Kuala Lumpur, Selangor, Johor, Pulau Pinang, Kelantan, Sabah dan Sarawak.

Sementara itu, Hasan yang juga calon Barisan Nasional (BN) kerusi Parlimen Kuala Pilah berkata, beliau yakin BN dapat mengekalkan kerusi Parlimen dan lima kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) di kawasan tersebut.

Katanya, jentera BN di kawasan tersebut jelas menunjukkan kesungguhan dalam memastikan Kuala Pilah kekal menjadi kubu kuat BN dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 ini. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment