My Add

Wednesday 30 May 2012

Kazakhstan timbang longgar keperluan visa bagi rakyat kita

ASTANA (Kazakhstan), RABU, 30 Mei, 2012: Kazakhstan akan menimbangkan langkah melonggarkan keperluan visa untuk rakyat Malaysia berikutan aspirasi negara itu menjadi platform pelaburan global, kata Timbalan Menteri Luar, Kairat Sarybay. 

"Malangnya, Kazakhstan kurang dikenali di Malaysia tetapi saya menyedari lebih ramai rakyat Kazakhstan akan melawat Malaysia.

"Bagi mengalakkan pelancongan dari Malaysia ke Kazakhstan, kami tentunya perlu memikirkan mengenai regim visa dengan Malaysia dan mungkin kami perlu mengambil langkah pertama bagi pas diplomatik dan perkhidmatan.

"Bagaimana pun, seperti yang disasarkan oleh Presiden Nursultan Nazarbayev bagi mencapai perkembangan yang signifikan bagi Kazakhstan serta platform pelaburan, kami akan menimbangkan bagaimana kami boleh melonggarkan regim visa ini bagi komuniti perniagaan kerana mereka adalah pelabur yang berpotensi," katanya kepada pemberita selepas Forum Astana ke-lima di sini, baru-baru ini. 

Antara lain, bercakap mengenai Malaysia menjadi antara negara penting bagi meningkatkan hubungan dua halanya, Kairat berkata, Malaysia boleh menjadi model yang baik bagi Kazakhstan bukan saja dari segi ekonomi atau kejayaannya melaksanakan dasar-dasar di dalam perancangan strategik malah juga profil penduduknya yang pelbagai bangsa dan mempunyai pelbagai agenda. 

"Model Malaysia adalah penting di segi sistem perancangan strategi Kazakhstan berikutan hubungan jangka panjang antara Presiden kami dan Tun Dr Mahathir Mohamad," katanya. 

Lawatan baru-baru ini oleh pemimpinnya, Datuk Seri Najib Razak dan Nursultan Nazarbayev akan mewujudkan lagi dan memberikan rangsangan baru bagi memupuk hubungan antara kedua-dua negara, katanya.

"Kami akan memastikan dasar yang sama dengan Malaysia di dalam ruang lingkum kerjasama dialog dengan Asia kerana persamaan di segi pendekatan yang memberikan kami lebih perspektif dan ruang bagi dijalin kerjasama bagi faedah bersama," katanya. 

Selain itu, dengan keanggotaan "Custom Union" antara Kazakhstan, Rusia dan Belarus yang menyediakan satu ruang ekonomi tunggal, para pelabur asing atau komuniti perniagaan ke Kazakhstan akan turut mendapat manfaat dari ruang ekonomi itu. 

Dengan itu, Kazakhstan akan menggunakan kedudukan geopolitiknya bagi menghubungkan negara itu antara rantau Euroasia dan ASEAN, terutama sekali Malaysia. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment