My Add

Thursday 31 May 2012

PM prihatin nasib nelayan

PULAU PINANG, RABU, 30 Mei, 2012: Nelayan di negara ini bertuah kerana masalah mereka sentiasa mendapat perhatian daripada Perdana Menteri.

Ketua Pengarah Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM), Datuk Mohad Khazin Hamzah berkata, ini kerana di kawasan parlimen yang diwakili Datuk Seri Najib Tun Razak juga terdapat kumpulan nelayan yang besar.

"Setiap kali Perdana Menteri turun ke Pekan, golongan nelayan seperti di Nenasi akan bertemunya dan menyuarakan masalah yang dihadapi mereka.

"Jadi, beliau 'masak' dan memahami keluhan nelayan dan berusaha membantu melalui pelbagai inisiatif yang disediakan kerajaan," katanya ketika berucap merasmikan merasmikan Mesyuarat Agung Tahunan Persatuan Nelayan Pulau Pinang ke-27 di sini hari ini.

Hadir sama Pengarah LKIM negeri, Raja Kahalid Raja Ariffin. Menurutnya, atas faktor itulah kebajikan golongan itu sentiasa dijaga kerana mereka turut memberi sumbangan penting dalam ekonomi negara.

Mohad Khazin berkata, pelbagai bantuan seperti elaun sara hidup berjumlah RM200 sebulan dan pemberian subsidi diesel turut melambangkan keprihatinan Najib terhadap nasib nelayan.

"Sebelum ini, kerajaan menerusi LKIM meluluskan RM74 juta untuk membaik pulih serta membina rumah bagi manfaat 7,635 keluarga nelayan di seluruh negara.

"Pengenalan insurans bernilai RM100 setahun pula merupakan persediaan kepada nelayan yang mungkin mengalami kecederaan atau kemalangan ketika mereka berada di laut," katanya. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment