My Add

Tuesday 9 July 2013

Tentera tembak penyokong Mursi

 * PENYOKONG Presiden Mohamed Mursi yang disingkirkan mengusung mayat salah seorang mangsa yang terbunuh dalam pertempuran dengan pasukan keselamatan di Kaherah, semalam. - REUTERS
KAHERAH, ISNIN, 08 Julai, 2013: Pergolakan di Mesir semakin membimbangkan hari ini dengan 51 orang terbunuh apabila pasukan keselamatan melepaskan tembakan peluru hidup dan gas pemedih mata ke arah penunjuk perasaan pro-Mohammed Mursi di ibu pejabat tentera Pengawal Republikan di sini.

Lebih menyedihkan, daripada jumlah itu, seramai 35 orang penyokong bekas Presiden itu maut ditembak ketika sedang menunaikan sembahyang subuh di kawasan terbuka berhampiran dengan Masjid Rabaa Adawia yang menjadi lokasi penyokong Mohammed Mursi berhimpun.

Pada masa yang sama, pergerakan Ikhwanul Muslimin menggesa pemberontakan diadakan selepas kejadian tersebut yang memusnahkan harapan tentera untuk mendapat sokongan meluas dalam menubuhkan kerajaan awam sementara Mesir.

Lebih 200 orang dilaporkan cedera dalam demonstrasi tersebut.

Tentera menyatakan, 'kumpulan pengganas' yang merujuk kepada penyokong Mohammed Mursi, cuba menyerbu kawasan kompleks Pengawal Republikan, lokasi bekas Presiden itu ditahan, menyebabkan seorang pegawai tentera maut dan 40 orang lagi cedera.

Jurucakap rasmi Ikhwanul Muslimin, Gehad El-Haddad yang berada di lokasi demonstrasi di Masjid Rabaa Adawia berkata, tembakan dilepaskan pada awal pagi ketika anggota pergerakan itu sedang menunaikan solat subuh dan mengadakan tunjuk perasaan secara aman di luar ibu pejabat tentera tersebut.

Seorang penunjuk perasaan, Abdelaziz Abdelshakua dari wilayah Sharqia, cedera di kaki dipercayai ditembak.

"Kami sedang solat subuh dan mendengar bunyi tembakan. Seorang pegawai tentera memberi jaminan tiada apa-apa, namun kemudian tiba-tiba kami ditembak dari arah ibu pejabat Pengawal Republikan.

"Mereka melepaskan tembakan peluru hidup, peluru getah dan gas pemedih mata,'' katanya.

Dalam pada itu, Jemaah Islamiyah dan sayap politiknya, Parti Pembangunan dan Pembinaan menggesa Presiden sementara, Adly Mansour berundur daripada jawatannya bagi mengurangkan ketegangan yang timbul ekoran konflik politik tersebut.

Pergerakan tersebut dalam satu kenyataan semalam menyifatkan pelantikan Adly 'tidak sah' dan salah di sisi undang-undang. - REUTERS/AGENSI/UTUSAN

No comments:

Post a Comment