My Add

Thursday 15 December 2011

8,000 guru sandaran bimbang tidak dapat gaji bulan ini

KUALA LUMPUR, KHAMIS, 15 Disember, 2011: Kira-kira 8,000 guru sandaran tidak terlatih (GSTT) berdepan tindakan tidak mendapat gaji bulan ini jika gagal menandatangani surat akur janji membayar balik lebihan bayaran gaji yang diterima sejak Oktober lalu.

Utusan Malaysia difahamkan masalah lebihan bayaran gaji tersebut berlaku berikutan penukaran status kontrak mereka daripada kontrak perkhidmatan (COS) kepada kontrak untuk perkhidmatan (COF) berkuat kuasa 17 Oktober lalu.

Ekoran itu ada di antara guru terbabit yang diarah membayar balik lebihan gaji berkenaan sehingga lebih RM3,000.

Pengerusi Jawatankuasa Bertindak GSTT, Mohd. Shamil Mohd. Nor berkata, mereka sedia mematuhi sebarang arahan dan keputusan kerajaan.

‘‘Bagaimanapun kami cuma berharap kerajaan dapat menilai semula perkara tersebut untuk keselesaan guru-guru GSTT di seluruh negara.

“Kami hanya tuntut pembelaan kepada gaji kami kerana arahan itu seolah-olah menjadikan kami tidak bergaji pada bulan Disember ini,’’ katanya pada sidang akhbar selepas merujuk masalah tersebut kepada Pergerakan Pemuda UMNO di sini hari ini.

Sementara itu, Setiausaha Pergerakan Pemuda UMNO, Datuk Megat Firdouz Megat Junid berkata, pihaknya berharap kerajaan akan mengeluarkan satu garis panduan bagi menyelesaikan masalah tersebut.

“Saya diberitahu mereka perlu tanda tangan surat akur janji bayaran balik itu esok (15 Disember).

“Bahkan saya difahamkan ada sekolah yang telah sedia untuk menahan gaji-gaji mereka pada bulan Disember (jika tidak menandatangani surat akur janji bayaran balik),’’ katanya.

Bagi mencari penyelesaian, Pemuda UMNO mengemukakan tiga tuntutan kepada kementerian iaitu penangguhan arahan pembayaran, pengecualian terus bayaran semula gaji dan penyelerasan semula gaji.

“Harap bayaran itu dapat dikecualikan kerana mereka berkhidmat secara kontrak dan tanpa caruman,’’ katanya.

No comments:

Post a Comment