My Add

Wednesday 23 May 2012

Nama Suwaibah tercatat dalam rekod dunia

KUALA LUMPUR, RABU, 23 Mei - Pelari wanita Malaysia, Suwaibah Muhammad mencatat nama sebagai pelari solo wanita pertama dalam buku rekod dunia dan rekod Malaysia setelah berjaya melakukan larian solo dari Aswan ke Port Said, Mesir dengan jarak keseluruhan sejauh 1,111 kilometer.

Menurut kenyataan Kedutaan Besar Malaysia Kaherah, program Larian Sahara yang diadakan dari 7 April hingga 12 Mei lepas, dengan pasukan bantuan yang diketuai Mejar (B) Ahmad Azan Ridzuan dan dianggotai lapan rakyat Malaysia lain, berlangsung dengan jayanya.

Kedutaan Besar Malaysia Kaherah bertindak sebagai pemudah cara pasukan Larian Sahara untuk memohon dan mendapatkan kelulusan serta kerjasama daripada pihak berkuasa Mesir seperti Kementerian Luar Mesir, Pihak Berkuasa Pelancongan Mesir, polis, Kementerian Kesihatan serta pihak berkuasa di wilayah-wilayah untuk memastikan program ini berjalan lancar.

Program larian ini, yang mendapat sambutan daripada Gabenor-Gabenor Wilayah di kawasan yang dilalui, secara tidak langsung mengeratkan lagi hubungan dua hala yang terjalin antara Malaysia dan Mesir serta menaikkan lagi nama Malaysia di mata dunia , Timur Tengah dan Afrika Utara.

Gambar-gambar program Larian Sahara boleh dilihat melalui http://www.facebook.com/lariansahara.sailingthesandofsahara. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment