My Add

Saturday 23 February 2013

Seorang lagi bayi mangsa sindiket diselamatkan

*SEBAHAGIAN wanita yang terbabit dengan sindiket pemerdagangan bayi dibawa untuk mendapatkan perintah tahanan reman di Mahkamah Majistret Bukit Mertajam, Pulau Pinang hari ini. - UTUSAN

BUKIT MERTAJAM, SABTU,23 Februari, 2013: Setelah menyelamatkan 21 bayi dalam serbuan serentak melalui `Ops Pintas Sayang 2’ di tujuh negeri semalam, selang 14 jam kemudian polis berjaya menemukan seorang lagi bayi yang menjadi mangsa sindiket pemerdagangan manusia.

Penemuan bayi perempuan berusia dua bulan di Petaling Jaya, Selangor pada pukul 1 petang semalam itu menjadikan jumlah keseluruhan bayi dan kanak-kanak yang berjaya diselamatkan dalam `Ops Pintas Sayang 2’ kini 22 orang.

Ketua Polis Pulau Pinang, Datuk Abdul Rahim Hanafi berkata, bayi perempuan itu ditemui bersama seorang wanita dipercayai penjaganya.

Beliau berkata, penjaga kepada bayi tersebut turut ditahan untuk siasatan lanjut.

"Selain penjaga kepada bayi tersebut, polis juga menahan seorang lagi wanita di Cheras, Kuala Lumpur yang disyaki salah seorang anggota sindiket. Kedua-dua wanita terbabit berusia 32 dan 43 tahun.

"Serbuan terbaharu dilakukan semalam, menjadikan jumlah bayi berjaya diselamatkan dalam `Ops Pintas Sayang 2’ kini berjumlah 22 orang, manakala individu terdiri daripada anggota sindiket dan ibu bapa angkat yang ditahan pula seramai 45 orang," katanya dalam sidang akhbar di sini hari ini.

Dalam `Ops Pintas Sayang 2’ dilancarkan serentak pada pukul 11 malam kelmarin di Pulau Pinang, Perak, Kuala Lumpur, Johor, Selangor, Pahang dan Negeri Sembilan, seramai 20 bayi dan seorang kanak-kanak berjaya diselamatkan.

Polis turut menahan 41 individu yang menjadi ibu bapa angkat kepada bayi berusia sebulan hingga sembilan tahun itu yang mana ada di kalangan mereka merupakan pensyarah, jurutera, ahli perniagaan dan pegawai bank.

Dua lagi suspek ditangkap dalam operasi itu ialah wanita rakyat Singapura dan Indonesia. - UTUSAN

No comments:

Post a Comment