My Add

Friday 26 July 2013

Nahas kereta api, 80 maut

 * PaSUKAN penyelamat mengangkat penumpang yang cedera di atas pengusung untuk dihantar ke hospital. Sebanyak 78 terbunuh dalam nahas kereta api dekat Santiago de Compostela, barat laut Sepanyol, kelmarin. - REUTERS
GALICIA, KHAMIS, 25 Julai, 2013: Sebuah kereta api penumpang tergelincir di sebuah bandar purba di barat laut Sepanyol semalam, menyebabkan sekurang-kurangnya 80 orang maut dan lebih 100 lagi cedera.

Nahas berlaku pada pukul 8.42 malam (2.42 pagi tadi waktu Malaysia) ketika kereta api yang membawa 218 penumpang dan empat kakitangan itu menghampiri stesen Santiago de Compostela di wilayah Galicia.

Kereta api itu dalam perjalanan dari Madrid ke bandar Ferrol.

Insiden itu menyebabkan gerabak penumpang merempuh antara satu sama lain dan empat gerabak turut terbalik dengan mayat-mayat bergelimpangan di sepanjang landasan kereta api.

"Setakat ini angka korban ialah 80 orang dan 111 lagi cedera. Kira-kira 20 lagi mangsa masih belum dapat dikenal pasti," kata seorang jurucakap bagi wakil kerajaan pusat di wilayah itu.

Sementara itu, seorang penduduk, Francisco Otero yang berada di rumahnya berhampiran dengan kawasan nahas berkata, dia terdengar bunyi kuat seperti kejadian gempa bumi.

"Perkara pertama yang saya lihat ialah mayat seorang wanita. Saya sebelum ini tidak pernah melihat mayat.

"Jiran-jiran saya turut cuba menarik keluar mereka yang terperangkap di dalam gerabak,'' katanya.

Televisyen awam, TVE melaporkan kereta api itu mungkin tergelincir kerana dipandu terlalu laju, tetapi seorang jurucakap syarikat kereta api milik kerajaan, Renife menyatakan bahawa terlalu awal untuk mengetahui punca nahas.

"Siasatan sedang dijalankan dan kita perlu tunggu. Kita akan tahu kelajuan kereta api itu selepas kotak hitam diteliti,'' katanya. - AFP/UTUSAN 

No comments:

Post a Comment