My Add

Thursday 15 December 2011

Melayu digesa beli hartanah

SHAH ALAM, KHAMIS. 15 Disember, 2011:
MASYARAKAT Melayu Islam digalakkan membeli hartanah komersial sebagai satu bentuk pelaburan yang mampu memberi pulangan pada masa hadapan.

Pengasas Hijrah Wealth Management Sdn. Bhd., Rohani Mohd. Shahir (gambar) berkata, berdasarkan statistik hanya lapan peratus daripada jumlah keseluruhan hartanah komersial di negara ini dimiliki oleh orang Melayu sedangkan ia merupakan salah satu bentuk pelaburan yang menjamin pulangan menguntungkan.

“Mereka digalak membeli sebuah rumah kedai kerana ia boleh disewakan kepada mana-mana syarikat dan pulangannya juga kebiasaannya agak lumayan bergantung kepada lokasinya.

“Namun, sesuatu yang amat menyedihkan kerana hari ini terlalu sedikit orang Melayu mempunyai hartanah komersial berbanding kaum lain dan ini akhirnya akan merugikan kita sendiri,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ceramah bertajuk ‘Pengurusan Kewangan Dari Perspektif Syariah’ pada Seminar Jihad Bisnes anjuran bersama Universiti Teknologi Mara (UiTM) dan Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd. (UP&D) di Pusat Islam UiTM di sini semalam, lapor MOHD. AINUDDIN ALIFF SALEHUDEN

Rohani juga mengingatkan masyarakat Melayu supaya mengelak amalan berhutang dengan mana-mana institusi kewangan sekiranya tiada keperluan kerana ia dibimbangi akan menjerat diri sendiri apabila perlu membayar kadar faedah yang tinggi.

Ini kerana katanya, statistik pada akhir Ogos tahun lalu menunjukkan jumlah keseluruhan hutang isi rumah adalah mencecah RM560.1 bilion dan angka itu amat membimbangkan serta perlu diberi perhatian serius oleh masyarakat Islam. - UM

No comments:

Post a Comment