My Add

Friday 9 December 2011

RISDA tubuh RISDA Kayu ceburi bidang pembuatan perabot

TEMERLOH, JUMAAT, 09 Disember, 2011:
PIHAK Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (RISDA) akan menubuhkan anak syarikat baru yang menumpukan kepada pembuatan perabot khususnya daripada kayu getah.

Pengerusi RISDA, Tan Sri Rahim Tamby Chik berkata, syarikat RISDA Kayu itu akan membeli kayu pokok getah daripada pekebun kecil yang terlibat dalam program tanaman semula, sekali gus melindungi mereka daripada eksploitasi ”orang tengah”.

"Sekarang ini terdapat orang tengah yang membeli kayu pokok getah pada harga RM500 sehektar sedangkan harga semasa ialah RM16,000 bagi keluasan yang sama,” katanya kepada pemberita selepas majlis Perhimpunan Pengerusi RISDA Bersama Badan Bukan Kerajaan (NGO) negeri Pahang di sini.

Katanya, RISDA Kayu yang ditubuhkan dengan modal berbayar RM5 juta akan memastikan pekebun kecil terbabit mendapat harga setimpal.

"Kayu pokok getah yang turut dikategorikan sebagai kayu putih mempunyai kualiti dan nilai tinggi untuk menghasilkan perabot yang kini semakin popular di seluruh dunia,” katanya.

Rahim berkata, pihaknya akan turut berunding dengan Felda dan Tabung Haji untuk membeli kayu getah dan batang pokok kelapa sawit daripada kedua-dua agensi tersebut. – Bernama

No comments:

Post a Comment