My Add

Monday 28 May 2012

PERHILITAN rampas 46 tenggiling di Changlun

ALOR SETAR, ISNIN, 28 Mei, 2012: Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN) Kedah dan Pulau Pinang merampas 46 tenggiling bernilai RM42,500 di Changlun, yang dipercayai cuba diseludup ke negara jiran, pagi tadi. 

Pengarah PERHILITAN Kedah, Rahim Ahmad, berkata rampasan itu hasil pemerhatian empat anggota penguatkuasa jabatan itu selama sebulan terhadap aktiviti penyeludupan haiwan eksotik ke negara jiran.

"Awal pagi ini, mereka menahan kereta Toyota Camry yang berhenti di lampu isyarat Pekan Changlun, tetapi pemandunya sempat melarikan diri," katanya kepada pemberita di Pusat Penetasan Tuntung, Bukit Pinang, hari ini.

Beliau berkata, tenggiling itu ditemui dalam bonet kereta dan empat daripadanya belum matang. 

Katanya, haiwan itu diseludup serta dijual di restoran untuk dijadikan makanan atau ubat, dan kes disiasat mengikut Seksyen 68(2)(a) Akta Pemuliharaan Hidupan Liar 2010 yang membawa hukuman maksimum penjara tiga tahun atau denda RM100,000 atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan. 

Abdul Rahim berkata, semua tenggling itu akan dilepaskan semula di hutan simpan Pedu, Padang Terap dan Hulu Muda. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment