My Add

Friday 4 January 2013

500,000 bersara jika umur persaraan 1 Julai

PUTRAJAYA, JUMAAT, 04 Januari, 2013: Majlis Perhubungan Rangkaian Kesatuan Sekerja Antarabangsa Malaysia (UNI-MLC) mendakwa lebih 500,000 pekerja swasta akan tamat perkhidmatan jika pelaksanaan umur persaraan minimum 60 tahun untuk sektor itu berkuatkuasa mulai 1 Julai.

Justeru, Presidennya, Mohamed Shafie BP Mammal mahu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak campur tangan dalam penentuan tarikh penguatkuasaan umur persaraan minimum untuk pekerja sektor swasta dengan menetapkannya pada 1 Januari, bukannya 1 Julai.

"Dianggarkan dari Januari sehingga Jun terdapat sekitar setengah juta pekerja yang bersara iaitu hampir seratus ribu pekerja bersara setiap bulan merangkumi syarikat kecil dan besar.

"Apa yang kita mahu pada hari ini ialah tarikh kuatkuasa dan tarikh pelaksanaan itu mestilah disatukan. Jadi, mereka yang telah bersara pada 1 Januari sehingga Jun terus diambil untuk bekerja,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengetuai kira-kira 300 anggota UNI-MLC menyerahkan memorandum kepada pegawai khas perdana menteri di sini hari ini.

Menurutnya, keputusan kerajaan yang menetapkan tarikh kuat kuasa umur persaraan pada 1 Julai ternyata mengecewakan pekerja yang terjejas dan anggota keluarga mereka.

Pekerja juga perlu diberi peluang untuk memilih opsyen sama ada untuk terus bekerja sehingga umur 60 tahun atau menamatkan perkhidmatan mereka pada usia 55 tahun. — BERNAMA

No comments:

Post a Comment