My Add

Monday 30 December 2013

Kebakaran Universiti Al-Azhar angkara samseng

 * AKIBAT terhasut dengan propaganda pihak tertentu untuk menentang pemerintah, sebahagian daripada penuntut Universiti Al-Azhar yang menyokong pertubuhan Ikhwanul Muslimin dan bekas Presiden Mesir, Mohamed Mursi mengadakan demonstrasi di kampus universiti itu, semalam. Kumpulan samseng mengambil kesempatan dalam kekecohan yang berlaku kelmarin dengan membakar dua bangunan universiti tersebut. - REUTERS
KUALA LUMPUR, AHAD, 29 Disember, 2013: Kebakaran di dua bangunan Universiti Al-Azhar semalam didakwa dicetuskan oleh satu kumpulan samseng yang mengganggu demonstrasi aman pelajar.

Bagaimanapun, Timbalan Pengerusi Pertubuhan Perubatan Cawangan Al-Azhar (PCA), Nur Hanisah Naspu berkata, beliau tidak dapat memastikan sama ada kumpulan samseng itu prokerajaan atau menyebelahi penuntut.

"Kami bersyukur tidak ada perkara buruk yang berlaku dalam kalangan pelajar Malaysia dan pegawai pejabat kedutaan negara di Mesir sering memantau serta memastikan keselamatan kami terjaga," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Semalam, seorang maut, empat cedera dan dua buah bangunan Universiti Al-Azhar terbakar selepas pelajar institusi pengajian tinggi yang menyokong pergerakan Ikhwanul Muslimin itu didakwa bertempur dengan polis.

Nur Hanisah berkata, penuntut Malaysia di Universiti Al-Azhar berada dalam keadaan selamat dan terkawal selepas satu pertempuran tersebut.

"Penuntut Malaysia tidak terlibat dalam sebarang rusuhan mahu pun demonstrasi jalanan yang diadakan oleh mahasiswa universiti itu,'' katanya.

Tambah Nur Hanisah, terdapat kira-kira 1,000 pelajar Malaysia di fakulti perubatan universiti itu yang kebanyakannya tinggal di luar kawasan kampus dan sedang menghadapi peperiksaan pertengahan semester serta cuti belajar.

"Kami yang menetap di kawasan luar kampus sering bekerjasama menjaga antara satu sama lain bagi mengelakkan sebarang kejadian buruk.

"Setakat ini, tiada masalah untuk kami mendapatkan bekalan makanan dan barangan harian, namun kami sentiasa mengambil langkah berwaspada dan mengelak daripada terlibat dalam sebarang rusuhan," katanya.

Sementara itu, Nur Hanisah berkata, pelajar perempuan Malaysia telah dinasihatkan supaya tidak memakai niqab wanita Arab kerana ditakuti akan disoal siasat dan dikasari oleh polis tempatan.

Ini kerana, jelasnya, terdapat kejadian pihak penguasa yang bertindak mencederakan pelajar perempuan dalam usaha untuk meleraikan rusuhan yang berlaku di sana. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment