My Add

Sunday 29 December 2013

Tokong, jirat tempat pembiakan aedes

Oleh Zulhisham Isahak

MUAR, SABTU, 28 Disember, 2013: Bekas kecil yang diletakkan di tokong serta jirat Cina adalah antara tempat pembiakan utama nyamuk aedes yang menyumbang kepada bertambahnya bilangan pesakit itu di negara ini.

Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Razali Ibrahim berkata, air bertakung di kawasan yang tidak didiami menyebabkan nyamuk aedes cepat membiak, dibantu oleh faktor cuaca di negara ini.

"Di tokong dan tanah perkuburan Cina pada kebiasaannya ada bekas kecil ditinggalkan untuk upacara keagamaan, terbiar serta air bertakung di dalamnya tidak dibuang. Ini merupakan salah satu punca utama nyamuk cepat membiak.

"Selain dua tempat itu, rumah tidak didiami tetapi mempunyai tangki air turut menjadi lokasi utama pembiakan nyamuk aedes," katanya dalam sidang akhbar selepas merasmikan Mesyuarat Agung Persatuan Ketua- ketua Kampung Peringkat Daerah Muar 2013 di Bangunan UMNO Bahagian Muar, di sini hari ini.

Semalam, Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah berkata, sebanyak 41,226 kes denggi dilaporkan di seluruh negara sehingga 21 Disember lalu iaitu peningkatan 19,782 kes berbanding tempoh sama tahun lalu.

Terdapat 12 negeri dikenal pasti menunjukkan peningkatan kes denggi berbanding tahun sebelumnya manakala sebanyak 88 kematian dilaporkan dengan peningkatan sebanyak 151 peratus berbanding 35 kematian pada tahun lalu dalam tempoh sama.

Razali yang juga Ahli Parlimen Muar berkata, bagi daerah itu, satu kes demam denggi dicatatkan di Bukit Pasir dipercayai akibat nyamuk membiak di tokong dan tanah perkuburan Cina.

Justeru, beliau meminta Jabatan Kesihatan memberikan tumpuan kepada operasi untuk menghapuskan nyamuk di kawasan berkenaan, selain kawasan biasa di sekitar rumah. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment