My Add

Monday 30 December 2013

Prestasi terus cemerlang

Oleh FADZIL ZAINOL

 
KUALA LUMPUR, AHAD, 29 Disember, 2013: Pengumuman mengenai status beberapa projek mega pada 2014 nanti dilihat menjadi kunci penting yang bakal meneruskan trend peningkatan prestasi Bursa Malaysia yang bermula sejak berakhirnya Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) pada Mei lalu.

Kerajaan dijangka memuktamadkan status beberapa projek mega seperti Transit Aliran Massa Lembah Klang Kedua (KVMRT 2) antara Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya, projek Kereta api Laju Kuala Lumpur-Singapura serta projek Pembangunan Bersepadu Penapisan Minyak dan Petrokimia (RAPID) milik Petronas di Pengerang, Johor.

Menurut nota penyelidikan JF Apex, jangkaan aktiviti penerbitan tawaran awam permulaan (IPO) beberapa syarikat berprofil tinggi pada tahun depan juga menjadi faktor penting yang akan merancakkan Bursa Malaysia.

Antara syarikat yang dijangka disenaraikan ialah IOI Properties, Iskandar Waterfront Holdings, Medini Iskandar, Malakoff, Icon Offshore, aset tenaga 1MDB serta menara telekomunikasi Axiata.

Jelas nota itu lagi, perkembangan tersebut dikatakan mampu menambah sedikit perisa kepada Bursa Malaysia yang setakat ini, telah mencatatkan prestasi terbaik dalam sejarahnya sehingga mengatasi bursa-bursa utama lain di peringkat serantau.

"Kestabilan politik selepas berakhirnya PRU-13, berjaya menggalakkan aktiviti dalam sektor hartanah dan pembinaan dan juga minyak dan gas.

"Pengenalan projek-projek baharu atau pelaksanaan aktiviti dalam Program Transformasi Ekonomi (ETP) pasti akan terus menawarkan prospek positif ke atas saham tempatan," jelas nota itu.

Sehingga Jumaat lalu, KLCI Bursa Malaysia menutup sesi dagangannya pada paras tertinggi dengan 1,861.06 mata, iaitu kenaikan hampir 200 mata daripada 1674.72 mata yang dicatatkan pada 2 Januari 2013 lalu.

Momentum Bursa Malaysia berjaya dicipta pada 6 Mei lalu dengan lonjakan dagangan 57.25 mata selepas Barisan Nasional (BN) berjaya mengekalkan penguasaan di Parlimen.

Prestasi yang kukuh itu meletakkan KLCI mengatasi Bursa Taiwan, Hong Kong, Korea Selatan, Indonesia, Singapura dan China.

Bursa itu hanya berada di belakang Jepun dan Amerika Syarikat (AS), itu pun selepas kerajaan dua negara tersebut memperkenalkan pelbagai dasar untuk menaikkan keyakinan pelabur ke atas pasaran masing-masing.

Jelas nota penyelidikan itu lagi, dengan berakhirnya spekulasi berhubung pengurangan perbelanjaan kerajaan AS awal bulan ini, pasaran kembali stabil dan berjaya menutup spekulasi berterusan yang boleh menjejaskan saham tempatan. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment