My Add

Tuesday 31 December 2013

Guling kerajaan: NGO pro-BN turun Dataran Merdeka

Oleh KHAIRULANUAR YAHAYA

KUALA LUMPUR, ISNIN, 30 Disember, 2013: Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) pro-kerajaan Barisan Nasional (BN) akan turun ke Dataran Merdeka bagi menyambut kedatangan Tahun Baharu 2014.

Presiden Martabat Jalinan Muhibbah Malaysia (MJMM), Abdul Rani Kulup Abdullah berkata, kehadiran kumpulan NGO pada malam sambutan itu juga bagi melihat gelagat peserta Himpunan Guling Kerajaan yang dianjurkan oleh kumpulan pro-parti pembangkang.

"Kami akan turun beramai-ramai dengan memakai pakaian seragam NGO masing-masing bagi menunjukkan bahawa kerajaan juga mempunyai penyokongnya sendiri.

"Kita tidak akan menghalang mereka untuk membuat perhimpunan haram kerana ia bukan kerja kami tetapi kerja pihak berkuasa. Kita hanya akan melihat gelagat kumpulan ini," kata Abdul Rani.

Beliau bercakap dalam sidang akhbar yang turut disertai oleh kepimpinan Persatuan Veteran Tentera Melayu (PVTM), Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan Sederhana Malaysia (Ikhlas) dan Penyokong Kuat Aspirasi Najib (Pekan) di Dataran Merdeka hari ini.

Sementara itu, Presiden PVTM, Mohd. Ali Baharom berkata, kumpulan pro-pembangkang jangan berselindung dengan menyatakan bahawa perhimpunan haram yang dirancang pada malam ambang tahun baharu itu adalah perhimpunan membantah kenaikan harga barangan dan perkhidmatan.

"Kenapa mereka memilih untuk.berhimpun pada malam perayaan sambutan tahun baru tidak hari-hari lain? Kenapa mereka memilih Dataran Merdeka tidak di tempat-tempat lain?

"Sebelum ini mereka juga berhimpun pada malam sambutan hari kemerdekaan. Ini semua mempunyai simbolik tertentu," tegas Mohd. Ali.

Beliau turut menyelar Ketua Pemuda Pas, Suhaizan Kaiat kononnya perhimpunan tersebut sebagai berlandaskan demokrasi dan mengikut lunas Perlembagaan.

"Kalau dia kata perhimpunan ini adalah mengikut peraturan undang-undang jelas sekali beliau salah.

"Perhimpunan ini tidak mendapat permit dan tidak mendapat kebenaran daripada Datuk Bandar Kuala Lumpur. Bagaimana beliau boleh berkata perhimpunan ini mengikut lunas undang-undang? Soal Mohd. Ali.

Jelas beliau malam sambutan Tahun Baharu 2014 di Dataran Merdeka nanti pastinya menjadi tumpuan pelancong.

"Siapa yang akan bertanggungjawab sekiranya berlaku kekacauan pada malam itu sehingga menyebabkan kecederaan kepada pelancong? Pasti akhirnya mereka sekali lagi akan menunding jadi kepada pihak berkuasa," kata Mohd. Ali. - UTUSAN ONLINE

No comments:

Post a Comment