My Add

Monday 30 December 2013

Chong Eng dicabar tampil selar Guan Eng

PULAU PINANG 29 Disember, 2013: Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Padang Lalang, Chong Eng dicabar untuk tampil mengutuk keceluparan Ketua Menteri, Lim Guan Eng yang menggelar Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN), Datuk Jahara Hamid sebagai 'nenek rasis' sekiranya beliau benar-benar memperjuangkan hak wanita.

Bekas Ketua Wanita Parti Keadilan Rakyat (PKR) negeri, Aminah Abdullah berkata, perkara itu penting bagi membuktikan kesungguhan Pengerusi Jawatankuasa Belia, Sukan, Pembangunan Wanita, Keluarga, Komuniti da, AHAD,n Kesenian negeri itu dalam memartabatkan peranan wanita seperti yang digembar-gemburkan.

Aminah berkata, sehingga kini, tiada sebarang bantahan dibuat oleh Chong Eng berhubung kenyataan ketuanya itu yang secara jelas menjatuhkan martabat seorang wanita.

"Jika benar Chong Eng memperjuangkan wanita, mengapa dia tidak berani tampil menegur tindakan biadab ketuanya yang jelas menghina seorang wanita yang bangkit menyuarakan hak rakyat?.

"Di mana maruah Chong Eng sebagai wanita apabila langsung tidak bangkit mempertahankan Jahara dalam isu ini," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Chong Eng yang juga Pengerusi Perbadanan Pembangunan Wanita Pulau Pinang (PWDC) menerusi artikel 'Kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang sayangi wanita' yang disiarkan Buletin Mutiara edisi 16 - 31 Disember baru-baru ini.

Aminah dalam pada itu menambah, Chong Eng sepatutnya sedar bahawa pemimpin Barisan Nasional (BN) tidak pernah menyelar mana-mana pemimpin wanita di negara ini dengan pelbagai gelaran yang tidak sepatutnya.

"Tindakan biadab Guan Eng ini amat keterlaluan dan beliau dilihat seolah-olah terlupa bahawa kemenangannya dalam pilihan raya banyak dibantu oleh wanita yang merupakan pengundi majoriti di negara ini.

"Jika benar Chong Eng mahu memartabatkan peranan wanita, dia harus tampil dan memberi respons terhadap 'celaan' yang dilakukan Guan Eng," katanya. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment