My Add

Sunday 29 December 2013

3,000 SRS mampu bendung jenayah

PASIR PUTEH, SABTU, 28 Disember, 2013: Penubuhan 3,961 unit Ski Rondaan Sukarela (SRS) terutama di kawasan perumahan di seluruh negara, berupaya membendung kegiatan jenayah seperti peras ugut dan pecah rumah, kata Ketua Pengarah Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional, Datuk Azman Amin Hassan.

“Mereka berkorban mengawal kawasan perumahan masing-masing sehingga larut malam menyebabkan penjenayah tiada peluang melakukan kegiatan berkenaan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan program perhimpunan pemuafakatan SRS/Polis di Selising hari ini.

Lebih 300 anggota SRS menyertai program itu, yang turut dihadiri Anggota Dewan Undangan Negeri Barisan Nasional Selising Zulkifli Ali.

Azman berkata, mengikut bancian, 93 peratus kawasan yang mewujudkan skim itu terselamat daripada ancaman penjenayah termasuk pengedaran dadah dalam kalangan belia.

Beliau berkata, pihaknya akan terus berusaha mengurangkan lagi gejala itu sehingga ke angka ’sifar’ menjelang tahun 2020 dengan kerjasama lebih erat antara anggota SRS dan Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Bagi tujuan itu, katanya, beberapa aspek kemudahan asas terutama peralatan komunikasi dan pejabat akan ditambah nilai agar anggota SRS dapat memberi perkhidmatan terbaik kepada masyarakat.

Azman juga berkata, pihaknya bercadang membelanjakan peruntukan RM10 juta bagi membina pusat kawalan SRS dan pejabat Kawasan Rukun Tetangga di seluruh negara pada tahun depan untuk memberi keselesaan kepada anggota melakukan aktiviti di kawasan masing-masing. - BERNAMA 

No comments:

Post a Comment