My Add

Monday 30 December 2013

18 maut letupan pengganas

* SEDUTAN rakaman kamera litar tertutup (CCTV), menunjukkan api menjulang tinggi di bahagian dalam sebuah stesen kereta api dipercayai akibat letupan berani mati di Volgograd, Caucacus Utara, Rusia, semalam. - REUTERS
MOSCOW 29 Dis. - Sekurang-kurangnya 18 orang terkorban dan berpuluh-puluh lagi cedera apabila seorang penyerang berani mati wanita meletupkan dirinya di sebuah stesen kereta api di bandar Volgograd, Caucacus Utara, Rusia, hari ini.

Pegawai tempatan berkata, penyerang tersebut memasang suis berhampiran pengesan logam di laluan masuk stesen utama kereta api itu ketika ia sesak dengan pengunjung.

Rakaman televisyen tempatan menunjukkan serpihan kaca tingkap bertaburan di bangunan dua tingkat tersebut dan beberapa buah ambulans dikerah ke pintu masuk stesen berkenaan.

"Siasatan awal mendapati, letupan itu dilakukan oleh pengebom berani mati wanita," jelas Jawatankuasa Antikeganasan Kebangsaan dalam satu kenyataan.

Jurucakap Jawatankuasa Penyiasat Rusia, Vladimir Markin berkata, letupan itu disiasat sebagai satu 'perlakuan keganasan'.

Sementara itu, jurucakap kerajaan tempatan memberitahu agensi berita RIA Novosti, lebih 40 orang turut cedera dalam serangan tersebut.

Bagaimanapun, jurucakap Kementerian Kesihatan Persekutuan pula memberitahu agensi berita tempatan, jumlah mangsa yang cedera meningkat melebihi 50 orang.

Bandar Volgograd yang juga dikenali sebagai Stalingrad ketika era Soviet, pernah diserang oleh seorang pengebom berani mati pada Oktober lalu.

Serangan pada 21 Oktober lalu mengorbankan enam orang penumpang sebuah bas yang padat, sekali gus menimbulkan kebimbangan berhubung soal keselamatan menjelang Sukan Olimpik Musim Sejuk yang bermula pada 4 Februari sehingga 23 Februari depan di Sochi. - AFP/UTUSAN 

No comments:

Post a Comment