My Add

Monday 30 December 2013

SPRM sedia siasat harta berlebihan

KUALA LUMPUR, AHAD, 29 Disember, 2013: Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) akan mempertimbangkan cadangan penyiasatan terhadap isu pemilikan harta berlebihan yang tidak relevan dengan pendapatan seseorang individu.

SPRM dalam kenyataannya berkata, pihaknya pernah mengusulkan cadangan tersebut dan telah disokong oleh Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah (LPPR) dan Jawatan Khas Mengenai Rasuah (JKMR).

"Laporan terbaharu JKMR antara lain menyebut, Seksyen 36 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah 2009 perlu dipinda bagi membolehkan seseorang individu mengisytiharkan kewangan atau harta benda tanpa ada siasatan awal dibuat terlebih dahulu.

"JKMR dan semua pihak melihat isu tersebut sebagai satu kekangan kepada kerajaan dan SPRM dalam usaha membanteras rasuah kerana terdapat sesetengah penjawat awam yang memiliki harta kekayaan berlebihan dan tidak sepadan dengan pendapatan yang diperoleh," jelas kenyataan tersebut.

Tambah kenyataan itu, walaupun siasatan pemilikan harta bukanlah fungsi SPRM sepenuhnya, namun perkara tersebut wajar disenaraikan dalam pindaan Akta SPRM 2009 yang bakal dibawa ke Parlimen tahun hadapan. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment