My Add

Sunday 29 December 2013

Amaran pelajar terlibat perhimpunan

 * AHLI Pergerakan Puteri UMNO Hulu Terengganu membuat laporan polis bagi membantah perhimpunan guling kerajaan di IPD Hulu Terengganu, semalam.
KUALA LUMPUR, SABTU, 28 Disember, 2013: Beberapa universiti awam tempatan memberi amaran kepada para pelajarnya agar tidak terlibat dalam sebarang perhimpunan haram yang dijadual berlangsung di Dataran Merdeka pada 31 Disember ini.

Pihak pengurusan universiti terbabit ketika dihubungi berkata, tindakan tegas akan diambil terhadap mana-mana pelajarnya yang berdegil.

Malah menurut Naib Canselor Universiti Utara Malaysia (UUM), Prof. Datuk Dr. Mohamed Mustafa Ishak, pihaknya tidak akan teragak-agak untuk menyingkirkan pelajar universiti itu jika terlibat dalam perhimpunan haram tersebut.

Tindakan itu perlu kerana jelasnya, universiti merupakan tempat untuk golongan terpelajar yang menghormati Perlembagaan dan undang-undang negara, bukannya bagi mereka yang cetek akal dan mencabar Perlembagaan.

"Mengapa perhimpunan ini harus diadakan? Malaysia mengamalkan sistem demokrasi yang memberi peluang kepada rakyat kebebasan untuk bersuara. Tapi bukan dengan cara mengadakan perhimpunan haram.

"Perhimpunan ini akan memberi kesan kepada keamanan negara, justeru, rakyat harus berfikir sedalam-dalamnya sama ada untuk merelakan perkara ini ataupun mahu melihat keharmonian dikecapi negara selama ini tergugat," katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas langkah Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk menahan beberapa lagi individu didapati terlibat menjadi dalang Himpunan Guling Kerajaan yang bakal diadakan di Dataran Merdeka pada 31 Disember ini.

Sementara itu, Naib Canselor Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Prof. Dr. Zakaria Kasa turut memberitahu, tindakan dibuang dari universiti berkenaan akan diambil terhadap pelajar yang menyertai perhimpunan tersebut.

Walau bagaimanapun menurutnya, siasatan menyeluruh akan dijalankan terlebih dahulu sebelum pelajar terbabit dibicarakan bagi membuktikan kesahihan penglibatan mereka.

"Kita akan jalankan siasatan secara terperinci mengenai penglibatan pelajar UPSI dalam perhimpunan itu. Jika mereka didapati bersalah dengan membahayakan orang awam dan negara dalam perhimpunan itu, pihak pentadbiran UPSI akan menyingkirkan mereka dari universiti.

"Penglibatan mereka akan menyebabkan imej universiti tercalar," jelasnya.

Bagi Naib Canselor Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Tan Sri Dr. Sharifah Hapsah Syed Hasan Shahabudin, pihaknya akan mengambil tindakan terhadap pelajar yang terlibat dalam perhimpunan itu dengan mengikuti prosedur-prosedur tatatertib universiti.

"Perhimpunan ini akan mengundang bahaya kepada orang awam. Jika terdapat bukti kukuh pelajar kami terlibat dengan perhimpunan haram ini, tindakan akan diambil terhadap mereka mengikuti Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 Kaedah-Kaedah Universiti Kebangsaan Malaysia (Tatatertib Pelajar-Pelajar) 1999," jelasnya. - UTUSAN 

No comments:

Post a Comment