My Add

Monday 30 December 2013

Melayu jangan terperangkap permainan kotor pembangkang

 * KETUA Penerangan Persatuan Silat Chekak Silat Papan Sekeping Malaysia (PSCSPSM), Ismail Hassan (empat dari kanan), bersama ahli persatuan itu selepas membuat laporan polis mengenai perhimpunan haram pihak pembangkang pada malam 31 Disember ini di Ibu Pejabat Polis Dang Wangi, Kuala Lumpur, semalam.
KUALA LUMPUR, AHAD, 29 Disember, 2013: Rakyat terutama masyarakat Melayu diminta sedar dan tidak terperangkap dengan permainan kotor pembangkang yang menggunakan isu kenaikan harga barang untuk mempengaruhi mereka supaya turun ke jalan raya membuat bantahan.

Pengerusi NGO-NGO Selangor, Datuk Jamal Md. Yunos berkata, penganjur perhimpunan yang dipercayai didalangi pemimpin-pemimpin pembangkang itu sengaja memperbodoh-bodohkan rakyat dengan meniupkan fakta yang salah agar boleh memesongkan pemikiran mereka untuk membenci kerajaan.

"Rakyat perlu sedar lebih 70 peratus sektor perniagaan di negara ini dikuasai masyarakat Cina yang diketahui telah menolak kerajaan pimpinan Barisan Nasional (BN) pada pilihan raya umum lalu telah mengambil kesempatan menaikkan harga barang dengan langkah pengurangan subsidi oleh kerajaan.

"Orang Melayu perlu sedar perkara itu kerana kita percaya kebanyakan yang akan turun pada perhimpunan itu nanti adalah golongan Melayu.

"Mereka perlu berfikiran rasional terhadap pengurangan subsidi kerajaan tidak terlalu menjejaskan golongan berpendapatan rendah dan sederhana, tetapi lebih disasarkan kepada golongan berpendapatan tinggi, industri perniagaan, perkilangan dan sebagainya demi memberi keadilan kepada semua peringkat rakyat," katanya kepadaUtusan Malaysia di sini hari ini.

Menurut Jamal, rakyat telah ditiupkan dengan fakta yang salah, maka mereka tidak perlu terpedaya dengan seruan pihak tidak bertanggungjawab yang hanya mahu memperbodohkan masyarakat untuk turun ke jalan raya yang pastinya tidak mencapai apa-apa matlamat melainkan hanya mendatangkan kerugian.

Sementara itu, mengulas kenyataan Father Lawrence Andrew yang mahu terus menggunakan kalimah Allah dalam perhimpunan mingguannya yang menggunakan bahasa Melayu, Jamal berkata, Pengarang mingguan Katolik, Herald itu diberi masa seminggu untuk menarik balik kenyataan tersebut sekali gus memohon maaf secara terbuka kepada umat Islam di negara ini khususnya di Selangor.

Kata beliau, isu kalimah Allah telah diputuskan di mahkamah yang memberi hak kepada umat Islam dan selaras dengan titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah yang melarang agama lain daripada menggunakan kalimah itu.

"Kami percaya isu ini ditimbulkan semula semata-mata mahu mencetuskan keadaan tidak baik di negara ini selain mempunyai maksud tersirat supaya orang Melayu dan Islam bangun membantah.

"Sekiranya beliau tidak menarik balik kenyataan itu, kami bercadang mengadakan protes di hadapan gereja pada 31 Disember ini kerana kita tidak mahu orang Melayu Islam berterusan dicabar maruah, akidah dan kedudukan Melayu di negara ini," katanya. - UTUSAN  

No comments:

Post a Comment