My Add

Sunday 29 December 2013

Petronas tidak abaikan syarikat bumiputera - MOGSC

KUALA LUMPUR, AHAD, 29 Disember, 2013: Majlis Perkhidmatan Minyak dan Gas Malaysia (MOGSC) menyifatkan dakwaan syarikat-syarikat bumiputera telah diabaikan atau diketepikan oleh Petroliam Nasional Bhd. (Petronas) adalah tidak berasas sama sekali.

Majlis itu menyifatkan dakwaan seumpama itu sebagai provokasi semata-mata daripada mereka yang tidak faham bagaimana industri itu dilaksanakan.

Presiden MOGSC, Sofiyan Yahya berkata, persepsi itu juga amat menjengkelkan kerana ia seolah-olah menafikan penyertaan bumiputera dalam industri penyumbang terbesar kepada pendapatan Malaysia itu.

Beliau berkata Petronas telah menyatakan dengan jelas syarat yang syarikat perlu memenuhi pegangan kepentingan bumiputera tertentu sebelum sebarang lesen diluluskan.

Jelas beliau, pemegang kepentingan itu pelbagai dalam setiap bidang kerja, dengan minimum 30 peratus penyertaan bumiputera sehinggalah ke 100 peratus.

"Komuniti Bumiputera mempunyai penyertaan sihat dalam industri minyak dan gas (O&G) dan ramai dalam kalangan kami turut serta. Sehubungan itu, adalah tidak wajar untuk memperkecilkan sumbangan bumiputera dalam sektor ini. Tiada industri O&G Malaysia tanpa peserta bumiputera," katanya. - BERNAMA 

No comments:

Post a Comment